تکمیل هر چه سریع تر پروژه تصفیه خانه آب شرب شهر رفسنجان، از جمله موضوعاتی بود که امام جمعه رفسنجان در خطبه های نماز جمعه، بر آن تأکید و از شرکت مس به خاطر تعلل در انجام این پروژه انتقاد کرد و گفت: مردم گناه نکردند که باید آب آلوده مصرف کنند.

حجت‌الاسلام اصغر عسکری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته از موضوع اتصال شبکه آب خلیج فارس به رفسنجان به مثابه یک معمای حل‌نشدنی یاد کرد و گفت: طبق آخرین پیگیری که انجام دادیم، گفتند آب در لوله‌ها هست منتظریم افتتاح شود؛ منتظر چه کسی هستید؟ استاندار در هر استانی نماینده عالی دولت است، این طرح را افتتاح کند‌. چرا با وجود مشغله‌هابی که هست باید منتظر وزیر یا رئیس‌جمهور باشید و مردم معطل بمانند.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی هزینه کرده و آب را به رفسنجان رسانده که باید هرچه زودتر مردم از آن بهره‌مند شوند.

وی همچنین به موضوع تصفیه‌خانه آب آشامیدنی رفسنجان پرداخت و متذکر شد: مردم رفسنجان از مساله تصفیه‌خانه آب آشامیدنی هرگز صرف‌نظر نخواهند کرد. به‌واسطه اقداماتی که انجام شده آب آلوده است مردم گناهی نکردند که آب آلوده مصرف کنند.

عسکری بیان داشت:آدم‌هایی هستند که تعهد ندارند و حرف‌هایی می‌زنند، نباید کاری کنند صدای مردم بلند شود، مس هم پول دارد و هزینه‌های این پروژه را باید بپردازد.

این دغدغه به حق نماینده ولی فقیه و امام جمعه رفسنجان در خصوص تصفیه خانه مرکزی شهرستان رفسنجان در حالی بیان می شود که طبق صحبت های مسولین امر در خرداد سال 1400 قرار بوده تصفیه خانه، در قالب یک تعهد 18 ماهه به بهره برداری برسد اما هم اکنون که به خرداد سال 1403 نزدیک می شویم هنوز خبری از اجرایی شدن این پروژه نیست تا مردم رفسنجان که سهم عمده شان از مجتمع مس، آلودگی های زیست محیطی بوده است حداقل در این خصوص، به عنوان جبران مافات هم که شده خیری از شرکت مس نبینند.

از زمانی که صحبت از ایجاد یک تصفیه خانه مرکزی در رفسنجان به میان آمد، ده سال می گذرد تا شاید در پیچ و خم لوله های زنگار گرفته آب شهرستان، صدای پای آب شرب سالم طنین انداز شود و لب های خشکیده رفسنجان را جانی دوباره ببخشد.

۲۶ آذر ماه سال بود که ۹۳، مرحوم دکتر آذین نماینده وقت مجلس شورای اسلامی از امضای قرارداد ساخت تصفیه خانه آب رفسنجان خبر داد و در سال ۱۳۹۴ و اواخر دوران نمایندگی خود از احداث این تصفیه خانه به عنوان اقدامات در حال پیگیری یاد کرد.

پس از گذشت بیش از ۵ سال از این موضوع، ۱۱ تیرماه ۱۳۹۹، حجت الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در جمع خبرنگاران از اجرای فاز اول احداث تصفیه خانه مرکزی رفسنجان در اوایل مرداد ماه همان سال خبر داد، اما مرداد ماه آمد و رفت اما خبری از اجرای فاز اول تصفیه خانه نشد.

۱۶ مهرماه ۱۳۹۹ دکتر اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس اعلام کرد هزار میلیارد ریال بودجه از سوی شرکت ملی مس جهت ساخت تصفیه خانه مرکزی آب شهرستان رفسنجان اختصاص خواهد یافت.

سرانجام ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۰، عملیات احداث تصفیه خانه آب مرکزی آغاز شد که روزانه ۸۰ هزار مترمکعب آب (معادل ۹۳۰ لیتر برثانیه) آب تصفیه و در اختیار مردم شهرستان قرار دهد و مقرر گردید طبق تعهد شرکت ملی مس منبع تامین بودجه این تصفیه خانه، ظرف مدت ۱۸ ماه این تصفیه خانه به بهربرداری برسد اما ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ اعلام شد که این تصفیه خانه در ابتدای سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید، اما هم اکنون در سال 1403 به سر می بریم و قریب به ده سال از اعلام خبر احداث تصفیه خانه مرکزی آب می گذرد و هیچ خبری از تکمیل و بهره برداری این پروژه به گوش نمی رسد.

فراموش نکنیم طبق اعلام مراجع ذی صلاح میزان آلودگی آب رفسنجان به ارسنیک به عنوان یک ماده سمی و خطرناک تا 15  برابر حد مجاز است.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *