طی نزاعی که دوشنبه شب در حاشیه یکی از روستاهای شهرستان رفسنجان رخ داد، یک نفر کشته شد.

این هشتمین مورد نزاع منجر به قتل در رفسنجان از ابتدای سالجاری تاکنون می باشد. اتباع بیگانه که هر چند وقت یک بار به انحاء مختلف، حاضری خود را در شهرستان رفسنجان اعلام می کنند، طرفین این نزاع خونین بودند.

دستگیری ۶ نفر از عاملان دخیل در قتل تبعه افغان در رفسنجان

به گفته فرمانده انتظامی رفسنجان چند متهم دخیل در نزاع منجر به قتل تبعه افغان به طور ضربتی دستگیر شدند.

 سرهنگ  اکبر نجفی گفت: در پی اعلام یک مورد نزاع در یکی از روستاهای حاشیه شهر بلافاصله ماموران در محل حاضر و با جسد جوانی حدوداً ۲۳ ساله از اتباع که بر اثر اصابت شی برنده به ناحیه گردن و صورت جان باخته بود مواجه شدند  و بلافاصله بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند .

ایشان ادامه داد : ماموران با بررسی دقیق صحنه جرم و انجام اقدامات تخصصی بعدی موفق به شناسایی طرفین حاضر در این نزاع و درگیری منجر به قتل شدند و در این رابطه ۶ متهم که همگی از اتباع بودند را دستگیر کردند.

 فرمانده انتظامی رفسنجان با اشاره به این که یکی از دستگیر شدگان آثار جراحت در بدن وی مشهود و لباسش به خون آغشته بود خاطر نشان کرد اختلافات خانوادگی علت این نزاع و درگیری منجر به قتل بوده است.

شهرستان رفسنجان، منحصر به فرد در پذیرش اتباع

طبق آمار‌های رسمی که سال گذشته از سوی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان منتشر شده تعداد مهاجران افغان که در ایران حضور دارند عدد تقریبی پنج میلیون می باشد که بخش زیادی از این افراد را اتباع غیر مجاز تشکیل می دهند.

تردیدی نیست که ورود مهاجران به کشور فی النفسه خطرناک نیست، اما می‌تواند مخاطراتی امنیتی را در سطح مناطق مختلف کشور ایجاد کند. این مخاطرات با توجه به حجم بالای جمعیتی که احتمالا از مسیر‌های قانونی به کشور وارد نشده اند و البته گذرنامه معتبر نیز ندارند، جلوه پررنگ تری خواهد داشت.

در این میان، شهرستان رفسنجان بواسطه برخی مولفه های مهاجر پذیر خود، از این حیث، در استان کرمان و در کشور حالت تقریباً حالت خاص خود را دارد.

 وجود بیش از  80 هزار تبعه افغانستانی در این شهرستان که نیمی از آن‌ها غیرمجاز بوده و معضلاتی همچون قتل، مزاحمت های نوامیس، سرقت به عنف، سرقت‌های کابل و سیم برق و حتی اشغال فرصت های شغلی جوانان و دیگر مسائل را برای مردم به وجود آورده‌اند، از جمله چالش های همیشگی این شهرستان بوده است.

خوشبختانه اخیراً دستگاه قضایی رفسنجان، اقدامات سختگیرانه ای را از این جهت در خصوص پلمپ و جریمه واحدهای صنفی و کارگاهها و ترمینال هایی که اقدام به بکار گیری اتباع بیگانه نموده اند آغاز کرده است که نشان از یک اراده جدی برای ساماندهی و کنترل اتباع بویژه اتباع غیر مجاز دارد که امیدواریم تداوم داشته باشد و این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که جدای از اتباع شریف و زحمتکشی که به شکل آبرومندانه ای از بد حادثه به اینجا به پناه آمده اند، باید هزینه‌ها برای مهاجرین غیرقانونی و کسانی که امکانات در اختیار این افراد می‌گذارند چنان افزایش یابد که ماندن در ایران برایشان به صرفه نباشد و قطع به یقین اگر دولت فکر عاجلی، نکند به زودی با چالش‌های امنیتی و اجتماعی ناگواری در این زمینه روبرو خواهیم شد.

تأثیر مصرف مشروبات الکلی بر جرم و جنایت

جدای از مسأله اتباع بیگانه، آن چه در بسیاری از پدیده های جرم و جنایت، مشهود می باشد، مسأله تأثیر مصرف مشروبات الکلی بر وقوع این دسته از ناهنجاری های اجتماعی است که متأسفانه شهرستان رفسنجان نیز از آن مستثنی نیست و در برخی از جشن های عروسی، دور همی های دوستانه، پاتوق های شبانه و … بروز می نماید و باید به طور اساسی برای آن هم تدبیری اندیشید

خودکشی ها در رفسنجان نگران کننده هستند

نکته دوم در خصوص وقوع پدیده خودکشی در شهرستان رفسنجان است که متأسفانه اخبار رسمی آن این روزها کمتر منتشر می شود و در لابلای برخی مصلحت های اجتماعی لاپوشانی می شود. طی ماه جاری گذشته سه مورد خودکشی در شهرستان رفسنجان انجام گرفت که متأسفانه خبری از آن در رسانه ها انعکاس نیافت.

این در حالی است که جدای از آن دسته اخبار خودکشی های تقریباً زیادی  که شکل « ناموفق» را  داشته اند ما پیش از این نیز اخباری از این دست خودکشی های « به سرانجام رسیده» را داشته ایم که انعکاس چندانی نیافت و متأسفانه هشدارها در خصوص واکاوی این جریانات با هدف پیشگیری از آن، چندان راه به جایی نبرد.

واضح است که یکی از تبعات خطرساز و منفی رسانه‌ها، کانال ها و سایت های خبری، انعکاس نادرست اخبار خودکشی ها می باشد که می‌تواند خودکشی را به اصطلاح، موجه جلوه داده و با قبح زدایی از این پدیده بسیار شوم و منحوس، دیگران به ویژه افراد کم سن و سال را ترغیب به این عمل خطرناک نماید. به گفته کارشناسان در این زمینه تحقیقات و پژوهش‌های زیادی صورت گرفته و این پژوهش‌ها ثابت کردند که انتشار غیر سلامت‌محور و کنترل نشده خبر خودکشی می‌تواند باعث شود تردید افرادی که تمایل به خودکشی دارند به‌یقین تبدیل شود. اما از این نکته هم نباید غافل شد که هرچه سطح آگاهی مردم درباره خودکشی، راه‌های پیشگیری از آن و دخالت قانونمند و هدایت‌شده‌ سازمان‌های دولتی و افراد و گروه‌های داوطلب در طراحی برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه بیشتر شود، رفتارهای انتحاری، کمتر مجال بروز خواهند یافت.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *