شاید بتوان کمبود آب را آن هم در این تنور مرداد ماه، یک روز یا دو روز تحمل کرد. و یا به این دلخوش بود که اگر در روز، آب آن قدر رمق ندارد که بتوان با آن ظرفی را شست و استحمامی کرد حداقل شب، وضعیت بهتر می شود اما وقتی نه روز آب داشته باشی و نه شب… انصافاً زندگی نه مشکل، که ممکن نخواهد بود.

مردم روستاهای حومه غربی رفسنجان این روزها با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کنند. بعضی روستاها کمتر و بعضی بیشتر. و همین مسأله اهالی برخی از این روستاها را ناگزیر کرد تا در مقابل فرمانداری جمع شده و برای حل مشکل خود، استمداد بطلبند. مشکل آنها در واقع یک مشکل 20 ساله است که تابستان ها بیش از هر زمان نمود پیدا می کند.

طبق آن چه گفته می شود اداره آب و فاضلاب مجبور به حفر 9 حلقه چاه جدید طی 90 روز گذشته شده است. این کار، مشکل کمبود آب در مناطقی از جمله حومه شرقی را تا حدودی مرتفع ساخته است اما در حومه غربی وضع بدین صورت نیست. این در حالی است که مسوولان مربوطه هر بار وعده حل این مشکل را به سال بعد حواله می دهند اما خیلی از این سال ها آمده و رفته و کمتر کاری انجام شده است.

دهیار روستای جنت آباد می گوید: از حدود دو ماه پیش، وضعیت آب در این روستا به گونه ای بود که روزها آب بسیار کم بود اما باز جای شکرش باقی بود که این وضعیت در شب ها کمی بهتر می شد و مردم آب مصرفی خود را شب ها بر می داشتند اما از چند روز گذشته وضعیت به گونه ای شد که حتی در شب ها هم آبی در لوله ها نبود و این، وضعیت را برای زندگی مردم بسیار بغرنج کرده بود.

محمد حسین دلیری می گوید: اداره آب و فاضلاب رفسنجان روزانه با دو تانکر 13 هزار لیتری، اقدام به توزیع آب در بین مردم نمود.

بخشدار مرکزی رفسنجان علت این امر را خرابی یک باره یکی از چاههای موجود در حومه غربی بیان کرده و می گوید: یکی از چاههای موجود از مدار بهره برداری خارج و آبدهی آن به صفر رسیده است و چاه حفر شده ی جایگزین هم متاسفانه بهره برداری از آن با وجود گذشت یک ماه از شروع کار به مشکلاتی مثل سنگ، ریزش و … به نتیجه نرسیده است.

مهندس علینقی زاده اضافه می کند: این موضوع باعث شده تولید آب کم شود و از طرفی گرمای بی سابقه اخیر هم مزید بر علت شده و مصرف را بالا برده و نهایتاً مسوولین امر را ناگزیر از جیره بندی آب کرده است.

گلایه مردم حومه غربی اما بیشتر از این است که چرا همین مقدار آب موجود عادلانه توزیع نمی شود؟

بخشدار مرکزی رفسنجان خاطر نشان می کند: در بعضی روستاها مثل تاج آباد و عیش آباد و محمد آباد دهنو نوعی مدیریت مصرف عادلانه آب با تنظیم شیر فلکه ها صورت گرفته است و این مدیریت به تازگی در روستاهای دیگری از حومه غربی هم که مشکل پیدا کرده اند به همین طریق اعمال گردیده تا آبرسانی مناسب و مطلوبی به این روستاها هم انجام شود هر چند با برخی از مسائل اجتماعی هم همراه بوده است.

وی همچنین تصریح می کند:  قبلا ما در صدور برخی مجوزها محدودیت داشتیم، اما الان در راستای عملیات پدافند غیر عامل، مجوزهایی صادر شده که بر اساس آن ما می توانیم چاه حفاری آماده بهره برداری به شکل ذخیره داشته باشیم و هر وقت به چنین مشکلاتی برخورد کردیم آن چاه را وارد مدار بهره برداری نماییم.

وی بیان می کند: در حال انتخاب پیمانکار برای حفر این چاههای ذخیره هستیم.

بخشدار مرکزی رفسنجان می گوید: وقتی چاه جدیدی بخواهد حفر شود جمعیت منطقه را محاسبه می کنند و با احتساب سرانه مصرف، اجازه حفر چاه را می دهند. این در حالی است که ما  در 8 سال گذشته در حومه غربی حفر چاه نداشتیم و چون مصرف آب بالا رفته است طبیعی بود که دیر یا زود آن هم با توجه به تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین به چنین مشکلی برخورد می کنیم.    

و طبق آخرین اخبار دریافتی آن طور که دهیار روستای جنت آباد می گوید: وضعیت آب در این روستا هم اکنون نسبتا مطلوب شده است.

هم اکنون دیگر روستاهای همجوار نیز کمابیش چنین وضعیت مشابهی دارند و آب در این روستاها در رفت و آمد است! اما بی تردید این وضعیت، شکننده بوده و مسوولین مربوطه باید فکری اساسی برای این معضل هر ساله بردارند و کار امروز را به فردا نیندازند.

توزیع عادلانه آب موجود، شناسایی انشعابات غیر مجاز که تعداد آنها کم هم نیست و همچنین شناسایی و برخورد با کسانی که بدون استفاده از منبع ذخیره آب، پمپ های خود را به طور مستقیم وصل به لوله نمودند، شناسایی کسانی که با استفاده از پمپ های قوی اقدام به آبیاری باغ و باغچه خود می نمایند از جمله راهکارهای مدیریت مصرف آب می باشد.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *