ثبت‌نام برای شرکت در نوبت اول آزمون سراسری 1402 روزگذشته چهارشنبه 18 آبان‌ماه به پایان می‌رسد، کنکور در روزهای 29 و 30 دی‌ماه برگزار می‌شود.

ثبت نام نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم  آبان ماه آغاز شده بود و پس از تمدید مهلت، امروز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه پایان می‌پذیرد.

با توجه به تغییراتی که نحوه برگزاری و پذیرش کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ با سال‌های قبل دارد، قطعا سوالاتی در ذهن داوطلبان ایجاد می‌شود.

پرسش‌های داوطلبان کنکور و پاسخ آن را در زیر بخوانید:

مهم­ترین تغییرات در کنکور ۱۴۰۲ کدامند؟

در کنکور سال ۱۴۰۲ سابقه تحصیلی داوطلبان دارای تاثیر قطعی ۴۰ درصدی شده است. آزمون سراسری با تأثیر ۶۰ درصدی در نمره کل دو بار برگزار می‌شود، یعنی داوطلبان یک بار در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ و یک بار در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه می‌توانند شانس خود را امتحان کنند.

آیا داوطلبان می‌توانند در هر دو آزمون شرکت کنند؟

داوطلبان به دلخواه خود می‌­توانند در یک یا هر دو آزمون شرکت کنند، کارنامه صادره برای نمره کل داوطلب در هر آزمون تا دو سال معتبر و برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه قابل استفاده است.
تفاوت دیگر آنکه دروس عمومی در آزمون کنکور سراسری مورد امتحان به صورت تستی نخواهد بود و به جای آن نمرات دروس عمومی بصورت سوالات تشریحی در معدل امتحانات نهائی وزن مشخصی خواهد داشت.

در آزمون کنکور سراسری صرفا دروس اختصاصی در هر گروه آزمایشی مورد امتحان خواهد بود،
ضرایب دروس در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروه­های آزمایشی حذف شده‌­اند،
امکان پذیرش در آن دسته از رشته محل­ها که پر متقاضی نیستند، در بعضی از دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت مستقیم، صرفا با بررسی سابقه تحصیلی (معدل امتحانات نهائی) و بدون نیاز به شرکت در آزمون کنکور سراسری فراهم می­شود.

نمره کل سابقه تحصیلی چگونه محاسبه می‌­شود؟
سابقه تحصیلی هر داوطلب میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و دروس تخصصی در هر رشته تحصیلی دوره دوم متوسطه (در نظام آموزشی جدید یا 6-3-3) یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی (در نظام آموزشی قبلی) است. این امتحانات باید مطابق اصول سنجش و اندازه­گیری، به طور استاندارد، کیفی، تشریحی و امن مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش توسط بخش سنجش وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف برگزار شوند.

از این رو سهم نمره سابقه تحصیلی در آزمون سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط بر اساس نمرات پایه دوازدهم، در سال ۱۴۰۴ نمرات پایه­‌های یازدهم و دوازدهم و از سال ۱۴۰۵ به بعد بر اساس نمرات پایه­‌های سه سال آخر (دهم، یازدهم و دوازدهم) خواهد بود. در خصوص داوطلبان فارغ­‌التحصیل نظام قدیم آموزشی از سال ۱۴۰۲ سابقه تحصیلی شامل نمرات تراز شده دیپلم و پیش­ دانشگاهی ایجاد و ملاک عمل خواهد بود.


نمره کل آزمون اختصاصی  چگونه محاسبه می‌شود؟
منظور از آزمون اختصاصی، همان کنکور سراسری است که از میان دروس تخصصی رشته­‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه­های آزمایشی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می­شود.

این آزمون که صرفا بر اساس مفاد کتاب­های درسی وزارت آموزش و پرورش طراحی می­شود، هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن تا دو سال برای انتخاب رشته داوطلبین معتبر است و نمره آن در سال ۱۴۰۲ شصت درصد، در سال ۱۴۰۳ پنجاه درصد و از سال ۱۴۰۴ به بعد چهل درصد در نمره کل داوطلب (که ملاک رتبه‌بندی و پذیرش دانشجو است) سهم خواهد داشت.

نحوه تأثیر نمرات امتحانات نهائی دوره متوسطه (سابقه تحصیلی) در فرآیند سنجش برای پذیرش و ورود به دانشگاه چگونه است؟
نمره کل سابقه تحصیلی (امتحانات نهائی) برای هر داوطلب (با تأثیر ۴۰ و ۵۰ درصدی به ترتیب در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و ۶۰ درصدی برای سال ۱۴۰۴ و بعد از آن) میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی است.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس نمرات نهائی دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش ­آموزان محاسبه شده و به میزان چهل (۴۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

برای داوطلبان فارغ ­التحصیل سال ۱۴۰۱ و قبل از آن (که سابقه تحصیلی دوره متوسطه کم ­تأثیر بوده و بنابراین مورد توجه نبوده است)، وزارت آموزش و پرورش ضمن ترازیابی نمرات و محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی و ایجاد سابقه تحصیلی برای همه فارغ ­التحصیلان، امکان ترمیم سابقه تحصیلی را (یک بار یا به دفعات مشخص) بر اساس دستورالعملی که اعلام می‌کند، فراهم خواهد کرد.
عناوین و ضرایب دروس آزمون کنکور سراسری (که توسط دبیرخانه  شورای سنجش و پذیرش پیشنهاد می‌شود) و سابقه تحصیلی (که توسط وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می­شود) در هر یک از گروه­های آزمایشی، توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور) اطلاع‌­رسانی می­شود. این ضرایب هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود.
ضرایب دروس آزمون اختصاصی در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروه­ها برای پذیرش آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در همه گروه­های آزمایشی حذف می­شود.

رشته محل ­های پر متقاضی کدامند؟
رشته محل‌­هایی پر متقاضی هستند که بر اساس ضوابط شورای سنجش و پذیرش، تقاضا برای ورود به آن­ها به قدری بیشتر از ظرفیت است که امکان پذیرش صرفا بر اساس سابقه تحصیلی در آن­ها وجود ندارد. بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی، پذیرش در این رشته­ محل­ها نیازمند برگزاری آزمون سراسری بوده و مشمول پذیرش بر مبنای صرفا سابقه تحصیلی نیستند.
آیا مانند گذشته برای تمامی رشته محل­ها آزمون سراسری برگزار خواهد شد؟
خیر. پذیرش در رشته محل­هایی که پر متقاضی نمی­باشند، صرفا بر اساس سوابق تحصیلی (امتحانات نهائی) و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام می­شود. دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش فهرست رشته محل­هایی که پذیرش در آن­ها نیازمند شرکت در آزمون سراسری نیست به همراه فرآیند پذیرش در این رشته محل­ها به موقع و به نحو مقتضی اطلاع­رسانی خواهد کرد.

عناوین دروس اختصاصی و ضرایب مربوطه برای آزمون سال آینده چگونه تعیین و اطلاع‌رسانی می‌شود؟
عناوین و ضرایب دروس آزمون کنکور سراسری در هر یک از گروه­های آزمایشی پیش از شروع سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو مطرح و تعیین خواهد شد و حداکثر تا پایان شهریورماه به اطلاع عموم داوطلبان خواهد رسید. این عناوین و ضرائب تا سه سال معتبر بوده و هر سه سال یک بار قابل بازنگری خواهد بود. در صورت بازنگری (بعد از سه سال) نیز تغییرات مربوطه هر بار قبل از شروع اولین سال تحصیلی بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید.
داوطلبانی که فارغ­ التحصیلان مقطع متوسطه در سال‌­های گذشته هستند، چگونه نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی اقدام کنند؟
وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی برای تمام دانش ­آموزان اقدام کند به گونه‌­ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ (سال آینده) و به بعد، همه فارغ ­التحصیلان (از جمله فارغ ­التحصیلان سال­های گذشته) دارای سوابق تحصیلی باشند. با توجه به اختلاف ویژگی‌های آماری نمرات سابقه تحصیلی در سال­های مختلف، سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش نسبت به هم­ترازی آن­ها اقدام می­کنند.
با توجه به اینکه در سنوات گذشته معدل متوسطه و سابقه تحصیلی در نتیجه آزمون­های سراسری بدون تأثیر یا کم ­تأثیر بوده است، معدل دیپلم و سال­های دهم و یازدهم بسیاری از فارغ­ التحصیلان قدیم پایین است و در صورت اعمال تأثیر قطعی موجب زیان این گروه از داوطلبان خواهد بود. آیا امکان ترمیم سابقه تحصیلی برای داوطلبان فارغ ­التحصیل سال ۱۴۰۱ و قبل از آن وجود دارد؟
بله. ضوابط اجرایی و سایر شرایط مربوط به این مصوبه از جمله مفاد ایجاد سابقه تحصیلی، امکان و نحوه ترمیم سابقه تحصیلی و تعداد دفعات تکرار آن و نحوه اعمال میزان تأثیر سوابق تحصیلی بر پایه­های مختلف تحصیلی در نظام­های مختلف آموزشی اعم از نظام آموزشی ۳-۳-۶ ، نظام آموزشی قبلی (دیپلم و پیش دانشگاهی)، شاخه فنی و حرفه­ای و کار دانش و گروه­های آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو در زمان مقرر در مصوبه (پیش از شروع سال تحصیلی جدید) اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تکلیف پشت‌ کنکوری‌ها چه می‌شود؟

سوابق تحصیلی از سوی آموزش‌وپرورش به سازمان سنجش ابلاغ می‌شود و این سوابق تحصیلی در سال 1402 به طور قطعی در کنکور محاسبه می‌شود. تاکنون نمره سوابق تحصیلی تاثیر مثبت داشت یعنی اگر نمره سوابق تحصیلی بیشتر از نتیجه کنکور بود در آزمون تاثیر مثبت داشت اما اکنون دیگر اینطور نیست و ممکن است نمره کنکور داوطلبی خوب باشد اما سوابق تحصیلی بدی داشته باشد که این باعث می‌شود تا رتبه کلی او در کنکور پایین بیاید.
سرنوشت دروس عمومی و ضرائب این دروس در آزمون ۱۴۰۲ (و بعد از آن) چیست؟
دروس عمومی از این پس در سوابق تحصیلی دانش­ آموزان مورد توجه ویژه خواهند بود. عناوین و ضرایب آن­ها در هر یک از گروه­های آزمایشی به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و اعلام خواهد شد. به این ترتیب میزان تسلط داوطلبان بر محتوا و مفاهیم دروس عمومی بر اساس سابقه تحصیلی آن­ها مورد توجه مؤثر قرار خواهد گرفت و این دروس دیگر به صورت تستی و چند گزینه­ای (که تأثیری بر سنجش میزان و عمق یادگیری نداشت) در آزمون سراسری مورد آزمون نخواهند بود.

 آیا سهمیه­ های مناطق و سایر سهمیه­ های کنکور به قوت خود باقی است؟
در حال حاضر تغییری در سهمیه­ های موجود در پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی رخ نداده است و این سهمیه ­ها حذف نخواهند شد. در عین حال با توجه به بررسی­ های جامع و کارشناسی صورت گرفته و ماموریت ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع ساماندهی سهمیه­ های ورود به دانشگاه در دستور کار ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار دارد. بر اساس ماده 7 مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاست­های حاکم بر سهمیه­ های پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاست­های پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.
در مورد آن دسته از رشته­ های دانشگاهی که پذیرش در آن­ها مستلزم آزمون عملی یا تشریحی بوده است، نسبت اعمال ضرائب سابقه تحصیلی و آزمون اختصاصی به چه صورت خواهد بود؟
نسبت ضرایب میان سابقه تحصیلی و آزمون کنکور سراسری برای همه رشته محل­ها در تمامی گروه­های آزمایشی مطابق زمان­بندی اعلام شده (از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ و بعد از آن) خواهد بود. در عین حال عناوین و ضرائب دروس مربوط به سابقه تحصیلی و نیز عناوین و ضرائب دروس آزمون کنکور سراسری و آزمون عملی یا تشریحی برای برخی از رشته­های خاص (مانند تربیت بدنی و رشته­ های هنری) تا پایان شهریورماه توسط شورای سنجش و پذیرش تعیین و اعلام خواهد شد.
آیا فرآیند پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشمول این مصوبه است؟
دانشگاه آزاد اسلامی کما فی­ السابق (به استثناء 4 رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) با هماهنگی شورای سنجش و پذیرش دانشجو نسبت به پذیرش دانشجو برای این دانشگاه اقدام می‌کند.
اعتبار معدل­های دوره متوسطه چگونه تضمین می­شود و چگونه از عدم بروز تقلب و تبانی برای کسب معدل بالا پیشگیری می­شود؟
وزارت آموزش و پرورش از گذشته تاکنون آزمون­ هایی­ را به صورت نهایی (سراسری) و با در نظر گرفتن استاندارد و امنیت کافی برگزار می­ نموده است. به منظور اجرای این مصوبه، این وزارتخانه با همکاری و نظارت ویژه دستگاه‌های مسئول امنیتی و با بهره­ گیری از انواع فناوری­های سخت­ افزاری و نرم­ افزاری، در بازه زمانی تعیین شده در مصوبه، نسبت به استانداردسازی و ایمن ­سازی کامل و مضاعف آزمون­ نهایی سال دوازدهم (با همکاری مراجع ذیربط) و پس از آن به ترتیب آزمون پایه ­های یازدهم و دهم اقدام می­نماید. این استانداردسازی و ایمن­ سازی مضاعف آزمون­ های نهایی به ترتیبی است که طبق زمان­بندی اعلامی، تأثیر قطعی سابقه تحصیلی در هر پایه در زمان پذیرش داوطلب، بر اساس نمراتی خواهد بود که دانش ­آموز از آزمون­های استاندارد، ایمن و نهایی شده در هر پایه کسب کرده باشد.

آیا پذیرش در دانشگاه یا مؤسسات آموزش عالی بدون شرکت در آزمون کنکور سراسری نیز امکان‌پذیر است؟
بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون کنکور سراسری برای رشته محل­های پرمتقاضی (که در پاسخ‌های قبلی تشریح شد برگزار می­شود و برای سایر رشته­‌ها (که توسط شورای سنجش و پذیرش اعلام می­شود) پذیرش بدون شرکت در آزمون کنکور سراسری و صرفا بر مبنای سابقه تحصیلی (امتحانات نهائی) داوطلب امکان­پذیر است.
داوطلبانی که فارغ­ التحصیل سال­ ۱۴۰۱ و قبل از آن هستند، چند بار می ­توانند نسبت به ترمیم سوابق تحصیلی خود اقدام کنند؟ آیا محدودیتی در زمینه ترمیم سابقه تحصیلی وجود دارد؟
ضوابط اجرایی مربوط به این مصوبه از جمله مفاد ایجاد سابقه تحصیلی (یا ترمیم آن) و تعداد دفعات تکرار آن به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
وضعیت داوطلبانی که در نظام آموزشی قبلی تحصیل کرده یا متقاضیانی که از شاخه فنی و حرفه ­ای و کار و دانش و گروه­های آزمایشی هنر و زبان در آزمون سراسری شرکت می­کنند در این مصوبه چگونه پیش ­بینی شده است؟
ضوابط اجرایی مربـوط به نحوه اعمال میزان تأثیر سوابـق تحصیلی برای پایـه ­های مختلف تحصیلی در نظام آموزشی 3-3-6 و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی و متقاضیان از شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش و گروه­های آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش تا پایان شهریورماه به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گزارش فارس، داوطلبان کنکور می‌توانند سوالات دیگر خود را نیز در بخش نظرات این خبر بنویسند تا پاسخ آن‌ها را در اخبار بعدی دریافت کنند./ خبرگزاری فارس

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *