وجود فلزات سنگین از جمله آرسنیک در آب یک چالش عظیم بهداشت عمومی برای کل جهان است. این مشکل نیاز به راهحلهایی دارد که بتوان به راحتی و به طور مؤثر و ارزان آن را در هر جا قابل استفاده باشد.

مشکلی که ما رفسنجانی ها به خوبی با آن آشنا هستیم و مردم سعی می کنند با روش هایی همچون تهیه آب از دستگاه های تصفیه آب سطح شهر و یا دستگاه های تصفیه آب خانکی بر آن غلبه کنند اما واقعیت این است که این کار مشکل و یا هزینه بر است.

مهندسان دانشگاه نورثوسترن اسفنج جدیدی ساختند که میتواند فلزات را از جمله فلزات سنگین سمی مانند آرسنیک و سرب را از آب آلوده خارج کرده و آب سالم و قابل آشامیدن را در اختیار مصرفکننده قرار دهد.

در آزمایشهای انجام شده، محققان اسفنج جدید خود را بر روی نمونهای بسیار سرب بود. با استفاده از این ppm آلوده از آب آزمایش کردند که حاوی بیش از ۱ اسفنج، سرب فیلتر شده و غلظت آن به زیر سطح قابل تشخیص رسید.

محققان پس از استفاده از اسفنج، توانستند فلزات را با موفقیت از آن خارج کرده و از اسفنج برای دفعات مختلف مجددا استفاده کنند. این اسفنج را احتمالا بتوان در آینده بعنوان ابزاری ارزان و آسان برای کاربرد در فیلترهای آب خانگی یا اقدامات اصلاح محیط زیست در مقیاس بزرگ استفاده کرد.

این اسفنج ها برای حذف فلزات سنگین، با یک لایه بسیار نازک از نانوذرات پوشیده شده اند. این نانو ذرات غیر سمی، ارزان و به راحتی در دسترس هستند.

این محققان پیش از این اسفنجی ساخته بودند که از آن برای تمیز کردن نشت روغن استفاده می شد.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *