اولین خودرویی که در ایران تولید شد، پیکان نبود. پس چی بود؟ هشت سال پیش از آغاز تولید یا در واقع مونتاژ پیکان در ایران، جیپ شهباز در ایران تولید شد و نخستین خودروی تولید ایران نام گرفت.

ماجرای جیپ شهباز در ایران با تاریخچه خودروی جیپ پیوند دارد و آغازش این چنین است: «جیپ در جنگ جهانی دوم همچون یک ناجی برای آمریکایی‌ها و متحدان آن‌ها وارد جبهه‌های نبرد شد و افسانه‌سازی خود را شروع کرد. آمریکایی‌ها این خودروی کاربردی را در اختیار ارتش انگلستان و روسیه نیز قرار داده بودند و در زمان اشغال ایران به‌دست قوای متفقین این خودرو نیز برای حمل افسرهای انگلیسی و روسی وارد ایران شد. به همین دلیل اولین ورود جیپ به ایران چندان خوشایند نبود، اما خیلی زود به دلیل کاربردهای زیاد این خودرو، ارتش ایران نیز اقدام به استفاده از آن‌ها در دهه ۲۰ شمسی کرد».

ماجرای خودرو جیپ بعدها این‌طوری شد: «بعد از ساخته‌شدن جیپ‌های CJ یا همان جیپ‌های شهری که برای استفاده غیرنظامی در زمان بعد از جنگ به بازار عرضه‌ شده بودند ورود این خودروها به ایران و استفاده از آن‌ها در مناطق مختلف افزایش پیدا کرد. در اواسط دهه ۳۰ با خرید امتیاز مونتاژ جیپ در ایران شرکت جیپ ایران (پارس ‌خودروی امروزی) تأسیس شد و در ابتدا این شرکت تنها به واردات جیپ‌های ویلیز و تأمین قطعات آن‌ها مشغول بود، اما بعد از مدتی به تأسیس کارخانه مونتاژ خودرو در جاده مخصوص کرج پرداخت و در سال ۱۳۳۸ جیپ‌های CJ-5 یا همان جیپ ۶ سیلندر کالسکه‌ای مشهور به جیپ شهباز در ایران تولید شدند…

فروش جیپ شهباز در آن سال‌ها یک رکورد محسوب می‌شد و نشان‌دهنده علاقه ایرانی‌ها به این خودرو بود. چهار چرخ متحرک شهباز به آن برتری خاصی داده بود که می‌توانست تقریبا در هر شرایط آب و هوایی و در هر منطقه جغرافیایی قابل استفاده باشد. همین شرکت بعدها در ایران خودروهای سیمرغ، آریا، آهو، شاهین و… را تولید کرد». / فارس

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *