نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس گفت: تجمیع باغات پسته یکی از راهکارهایی است که به نفع کشاورزان است و هرچه زودتر باید این موضوع به نتیجه برسد.

به گزاش پایگاه اطلاع رسانی، حجت الاسلام دکتر حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار روز پنج شنبه در جلسه با مسؤولان و نماینده کشاورزان در خصوص خسارت سرمازدگی پسته با تأکید بر اینکه در ارائه آمار باید صادقانه عمل شود، اظهار کرد: تجمیع باغات پسته یکی از راهکارهایی است که به نفع کشاورزان است و هرچه زودتر باید این موضوع به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: تجمیع باغات در توزیع منابع، بحث کود و سم و…اهمیت دارد و باید محکم پای کار بود.

حجت الاسلام جلالی با بیان اینکه سرمازدگی همه جای دنیا هست اما چرا آمریکا از سرما خسارت نمی بیند، افزود: وقتی که هواشناسی هشدار داده، باید از قبل آمادگی داشته باشیم و مرکز تحقیقات پسته پای کار باشد که با راهکارهایی که برای مقابله با سرمازدگی پیدا کرده از واردشدن خسارت به محصول جلوگیری کنیم، اینکه هر سال بگوییم پسته ها را سرما زده قابل قبول نیست و باید برای همیشه این موضوع تمام شود.

وی در ادامه گفت: پنج شنبه هفته آینده جلسه ای با حضور مسؤولان استانی برگزار شود که غیر از سرمازدگی تصمیم جدی برای تعیین تکلیف وضعیت باغات پسته بگیریم و در حوزه کاری نماینده از طریق مجلس، وزارتخانه ها و سایر دستگاه ها پیگیری خواهیم کرد که کمکی برای کشاورزی جذب کنیم.

در این جلسه نماینده کشاورزان بر امهال وام های کشاورزی، حذف برداشت حجمی و اعطای تسهیلات کم بهره تأکید کردند.

سرپرست فرمانداری رفسنجان نیز بر تقویت راهکارهای سنتی برای مقابله با سرمازدگی و همکاری بخش‌های مختلف تأکید کرد و خواستار همراهی مراکز علمی تحقیقاتی معتبر برای کاهش خسارت سرمازدگی شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان هم با بیان اینکه کشاورزان دچار فقر اقتصادی شدند، ابراز کرد: ارزش باغات پسته رفسنجان حدود دو میلیارد دلار است اما زمانی که کشاورز نتواند به آن رسیدگی کند محصول نمی‌دهد و معیشت کشاورز به خطر می‌افتد.

🔹️حاج‌عبداللهی خاطرنشان کرد: کمک بلاعوض به کشاورزان، کاهش تعرفه برق موتورپمپ‌ها، استمهال وام‌های کشاورزی و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت که کشاورزان بتوانند باغات خود را تعمیر و تغذیه کنند می‌تواند باری از دوش آنها بردارد.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *