بسیاری از مالکان خودرو فکر می‌کنند که گرم کردن موتور قبل از شروع رانندگی موضوعی بسیار حیاتی است. در خودرو‌های مدرن کار گرم کردن موتور به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.
صدا و سیما:  بسیاری از مالکان خودرو سال‌های زیادی است که قبل از شروع رانندگی با خودروهای خود اقدام به گرم کردن موتور می کنند.
آن‌ها معمولاً فکر می‌کنند با درجا کار کردن خودرو، موتور آن گرم خواهد شد و این کار سبب کارکرد بهتر موتور و کاهش مصرف آن می‌شود. ولی سوالی که مطرح می‌شود این که، آیا این ادعا واقعاً درست است؟

قبل از شروع رانندگی چقدر باید موتور خودرو گرم شود؟

از قدیم، بسیاری از رانندگان قبل از شروع رانندگی موتور خودروی خود را گرم می‌کنند. ولی آیا این کار واقعاً ضروری است؟ شاید این موضوع، آن روزها اهمیت بالایی داشت؛ خودروهای قدیمی که به جای انژکتور مجهز به کاربراتور بودند را قبل از رانندگی مجبور بودید چند دقیقه گرم کنید. دلیل آن این بود که این خودروها از یک قطعه به نام ساسات بهره می‌بردند که قبل از استارت در هوای سرد باید بسته می‌شد و با باز شدن، موتور به صورت روان کار می‌کرد.

ولی، این روزها با پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی خودرو حاصل شده  گرم کردن موتور قبل از شروع به رانندگی همچون گذشته ضرورتی وجود ندارد.

این خودروها به سنسورهای بسیاری مانند سنسور دمای مایع خنک کننده، سنسور فشار هوا، سنسور دمای هوا و بسیاری سنسورهای دیگر مجهز هستند. در فرایند استارت موتور، ECU خودرو داده‌های ورودی از همه این سنسورها را دریافت می کند و به همین دلیل، در اصطلاح فنی به این فرایند Open Loop یا حلقه باز می گویند.

در فرایند Open Loop موتور شروع به گرم شدن می‌کند و در عین حال، ECU موتور را مجبور می‌کند تا برای کمک به این فرایند، با سرعت بیشتری کار کند. زمانی که فرآیند گرم شدن موتور کامل شد، موتور وارد فرایند Closed Loop یا حلقه بسته می‌شود. از این رو، در خودروهای مدرن  نیاز به درجا کار کردن موتور برای گرم کردن آن وجود ندارد. به عبارتی دیگر، در این خودروها کار گرم کردن موتور به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.

البته کارشناسان توصیه می کنند در فصول سرد و یخبندان فرصت چند دقیقه ای به خودرو داده شود تا مایعات و روان کننده قطعات شامل انواع روغن و همچنین آب گردش مناسب را انجام دهند .

با همه این اوصاف، پاسخ به این سؤال که چقدر باید قبل از حرکت موتور خودرو را گرم کرد به مدل و سن خودرو بستگی دارد. علاوه بر این، درجا کار کردن طولانی موتور خودرو به نوبه خود می‌توانید تاثیرات مخربی روی قطعات مختلف بگذارد. به عنوان مثال در اثر این کار میزان تولید گازهای سمی و بدون بو مانند کربن مونوکسید افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، درجا کار کردن بیش از حد خودرو می‌تواند عملکرد موتور را در طول زمان کاهش دهد.

توصیه می شود پس از روشن شدن خودرو با تاخیر چند دقیقه ای و چک کردن داشبورد و توجه به علائم هشدار دهنده و کنترل آنان به آرامی از پارکینگ خارج شوید.

از این رو، هیچ وقت اجازه ندهید موتور خودرو به مدت طولانی در جا کار کند. اگر خودروی انژکتوری دارید می توانید چند دقیقه بعد از استارت خوردو و روشن شدن آن با کمی تاخیر شروع به حرکت کنید.

در فصل زمستان، اگر مثلاً می‌خواهید یخ شیشه‌ها را آب کنید یا داخل کابین را گرم کنید، می‌توانید چند دقیقه اجازه بدهید موتور به صورت درجا کار کند.

هفت علت آسیب زدن به خودرو در موقع درجا کارکردن
١– مخلوط شدن روغن با بنزین
خودرو در موقع کار کردن، سیستم سوخت‌رسانی و پاشش سوخت را به‌طوری تنظیم می‌کند که مقدار سوخت موردنظر با میزان اکسیژن کافی ترکیب شود. به‌دلیل این‌که در حالت درجا کارکردن خودرو اکسیژن کافی برای سوخت ندارد، احتراق داخل سیلندر به‌طور کامل انجام نشده و مقداری از بنزین به‌صورت نسوخته در اتاقه سیلندر باقی می‌ماند. این بنزین نسوخته از زیر رینگ‌ها وارد محفظه زیرین سیلندر موتور خودرو شده و به داخل کارتر و روغن موتور راه پیدا می‌کند. در ادامه روغن کارایی خود را از دست داده و در نهایت روانکاری لازم برای موتور را انجام نخواهد داد.

٢- گرم شدن بیش از حد سیلندر
گرم شدن بیش از حد سیلندر-درجا کار کردن خودرو
به‌دلیل این‌که در سیستم درجا کار کردن خودرو جریان هوا در محفظه کاپوت خودرو کاهش می‌یابد، دمای سیلندر افزایش یافته که این افزایش دما می‌تواند به سیلندر خودرو، واشرها و همچنین روغن آن آسیب برساند.

٣- فعالیت مداوم فن‌های خنک کننده
به‌علت گرم شدن زیاد موتور خودرو، فن‌های خنک کننده باید به‌طور مداوم کار کنند تا از افزایش دمای موتور جلوگیری شود. این فعالیت مداوم باعث آسیب رساندن به فن‌های خودرو  و کاهش عمر آن‌ها خواهد شد.

۴- فشار مضاعف بر روی سیستم برقی
فن‌های خنک کننده اتومبیل یکی از پرمصرف‌ترین قطعات الکترونیکی خودرو هستند. درجا کارکردن خودرو یکی از عواملی است که باعث می‌شود این فن‌ها به میزان زیاد نیاز به روشن ماندن داشته باشند؛ در نتیجه فشار زیادی به سیستم برقی خودرو و همچنین دینام و باطری خواهد آمد.

۵- آسیب رساندن به سیلندر توسط گاز‌های اسیدی
کارشناسان متخصص فنی در این زمینه می‌گویند که در جا کار کردن خودرو باعث احتراق ناقص شده که این مسئله خود باعث ایجاد گاز‌های اسیدی و آلاینده در سیلندر خودرو می‌شود و می‌تواند باعث فعل و انفعالات داخل سیلندر و همچنین خورده شدن قطعات فلزی داخل موتور خودرو شود.

۶- آسیب رساندن به سیستم اگزوز خودرو
با توجه به آلایندگی بیش از حد استاندارد، خودرو در حالت درجا کار کردن گازهای سمی ‌و آلاینده بیشتری نسبت به خودروی در حال حرکت تولید می‌کند که باعث می‌شود کاتالیزورهای داخل سیستم اگزوز استهلاک بیشتری داشته باشند.

٧-ایجاد خطا در مورد سرویس به‌موقع خودرو

ایجاد خطا در مورد سرویس به‌موقع خودرو-درجا کار کردن خودرو
توجه داشته باشید که معمولاً سرویس‌ها و تعویض قطعات مصرفی خودرو با توجه به میزان کیلومتر طی شده در خودرو انجام می‌شود. در صورتی که طبق عادت خودرویتان را در زمان طولانی روشن نگه دارید تا به‌صورت درجا کار کند، باید دقت داشته باشید که کارکرد موتور، تسمه‌ها، روانکار‌هایی مانند روغن و گریس و قطعه‌هایی مانند پمپ روغن و پمپ آب نیز افزایش پیدا می‌کند؛ ولی پارامتر موردنیاز برای سرویس و نگهداری خودرو یعنی کیلومتر ماشین افزایش نخواهد یافت. این مسئله در بسیاری از موارد مانند تعویض تسمه تایم خودرو می‌تواند خطرناک و جدی باشد.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *