پاییز به نیمه راه رسیده و روز ها کوتاه تر از هر زمان دیگری شده و شبهای طولانی خودنمایی می کند.

آنچه در این شب های پاییزی در شهر رفسنجان بیش از هر چیز، توجه هر کسی را جلب می کند خیابان ها و میادین کم نور و چراغ های نیمه جان معابر و پارک های تاریک شهر است.

باید تصریح کرد در خیابان ها و معابر اصلی و پر تردد، مثل خیابان شهید بهشتی، شریعتی، زیرگذر میدان سردار شهید سلیمانی، میدان شهید صیاد شیرازی تا اسلام آباد و اغلب خیابان ها و بافت قدیم و مرکزی، فتیله روشنایی بسیار پایین است و این را می توان این روزها و بهتر بگوییم این شب ها، در خیلی از جاها مشاهده کرد که اگر نگوییم تاریکی اما روشنایی کم فروغ و نصف و نیمه ای بر خیلی از خیابان ها و میادین شهر بویژه در میادین و معابر اصلی حکمفرما است. جالب این که بر عکس آن، خیلی از خیابان های حاشیه ای شهر که دارای تردد کمی هستند نه تنها با این مشکل مواجه نیستند بلکه از روشنایی مطلوب و مناسبی برخوردار هستند.

همچنین چند سالی است که مسئولین شهری اقدام به جایگزینی تیرهای برق شهری قدیمی با نوع جدید آن کرده که مجهز به چراغ های موسوم به الی ای دی می باشند. این چراغ های برق قرار بود علاوه بر زیبایی و مصرف کمتر انرژی، روشنایی بیشتری را با خود به ارمغان آورد و البته در روز های نخست هم به همین شکل بود و رضایت همشهریان را جلب کرده بود. همین عامل باعث شد مسئولین اهتمام بیشتری به خرج داده و استفاده از تیرهای جدید را بیش از پیش توسعه دهند. اما بعد از مدتی، خیلی از این چراغ های جدید، کم نور شده و یا سوختند و به عبارت دیگر، بازدهی خود را از دست دادند.

از سوی دیگر، وضعیت در پارک های شهر از این هم بدتر است و محلی که قرار است جای برای آرامش و بازی بچه های و خانواده ها باشد بقدری تاریک و کم نور است که کمتر خانواده ای رغبت نشان می دهد که از این فضاها استفاده کند.

نکته دیگری که وجود دارد کثیف شدن حباب تیرهای برق است که به مرور زمان و بر اثر گرد و خاک و دود خودروها ایجاد شده و یکی از عوامل کم نوری در خیابان های قدیمی شهر می باشد.

جدای از زیبایی و تسهیل در آمد و شد مردم و تردد خودروهای عبوری، از لحاظ امنیتی هم می تواند این موضوع قابل اهمیت می باشد.

حال آن که از سوی دیگر،کارشناسان، خاموشی معابر و عدم دید کافی در شب را یکی از عوامل بروز سوانح رانندگی بویژه در نقاط حادثه خیز و معابر اصلی درون شهری و بویژه در بحث عابران پیاده ذکر می کنند. همچنین با توجه به خطرات امنیتی و حضور سگ های ولگرد در سطح شهر روشنایی معابر موضوعی جدی و با اهمیت است.

این در حالی است که در گزارش سالانه واحد برق خدمات شهری شهرداری رفسنجان از نصب 88 مورد چراغ و پروژکتور در پارک ها و میادین سطح شهر طی یک سال گذشته خبر داده شده است. بدیهی است با توجه به وسعت و پراکندگی شهر، این تعداد چراغ، تکافوی رفع این مشکل را نکرده و به عبارتی ناچیز می نماید.

تردیدی نیست که وظیفه تامین روشنایی برعهده مجموعه وزارت نیرو گذاشته شده لیکن کارشناسان مطلع، مهمترین دلیل خاموشی معابر شهری را ناکافی بودن بودجه و افزایش قیمت تجهیزات می دانند که باعث شده خدمت رسانی در این بخش ناقص و با معضل همراه باشد همچنین بخش از مشکلات خاموشی معابر شهری مربوط به سرقت سیم و کابل برق است که خسارت هایی را به شبکه برق شهری وارد می کند.

مهندس محمد رضا یوسفی رئیس اداره برق رفسنجان در خصوص این مشکل به در دستور کار بودن روشنایی معابر اشاره کرده و می گوید: تیم های مربوطه در حال انجام مستمر فعالیت های خود در این خصوص هستند.

وی مشکل کم نوری و قطع برخی چراغ های بلوار طالقانی را به عملیات عمرانی شهرداری مرتبط دانسته و می گوید: با پایان این عملیات مشکل روشنایی این بلوار مرتفع می شود. چراغ های خریداری شده دارای 5 سال ضمانت می باشند و مشکلی نخواهد داشت.

یوسفی همچنین می گوید: هر یک از مشترکین محترم که در کوچه یا محله خود مشکل روشنایی دارند از طریق تماس با 121 و اعلام شناسه قبض خود ظرف دو الی سه روز به مشکل آنان رسیدگی خواهد شد. شهروندان عزیز همچنین می توانند با نصب نرم افزار “برق من” بر روی تلفن همراه خود علاوه بر ثبت خاموشی ها، از سایر خدمات برخط این اداره همچون پرداخت قبض، خرید انشعاب، اطلاع از برنامه خاموشی پیش بینی شده و … بهره مند شوند.

وی این را نیز اضافه می کند که تلاش مجموعه مدیریت بر تعویض سیم های قدیمی شبکه با کابل های خود نگهدار می باشد تا مشکل سرقت هم برطرف گردد ضمن آن که مردم و همشهریان می توانند در صورت مشاهده افرادی که اطراف تیرهای چراغ برق و ترانس های برق به طور مشکوکی پرسه می زنند در اسرع وقت با شماره 121 و یا 110 تماس حاصل نمایند.

رفسنجان تاریک است و این شب های بلند، تاریک تر نشان می دهد. شب های بلند پاییز که البته مجالی برای خواندن یک کتاب است. و شاید هم یک شعر:

شمعی بیفروز… 

 تا چراغ انسانیت، آدم هایش روشن شود 

 و جهان غرق در نور شود…

امین ابراهیمی

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *