برای نخستین بار در کشور احداث شهرک زنجیره فتو ولتائیک(سامانه تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی) انرژی های تجدیدپذیر ایران و تولید پنل های انرژی خورشیدی با مجموع ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه روز شنبه در کرمان آغاز شد.

به گزارش ایرنا در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح بزرگ در بخش ماهان شهرستان کرمان که به این شکل برای نخستین بار در کشور اجرایی شده وزیر اقتصاد و سایر مسئولان ملی و محلی نیز حضور دارند.

با احداث این مجتمع با توسط بخش خصوصی (شرکت نوران باما انرژی) و نیز بانک ملی ایران که با سرمایه ۱۶ هزار میلیارد تومانی اجرایی می شود و در ادامه به ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد رسید بزرگترین پروژه ارزش افزوده فتو ولتائیک، اجرایی می شود و  ایران به یکی از ۱۰ کشور برتر تولیدات سلول های خورشیدی دنیا تبدیل خواهد شد.

استان کرمان با ۳۰۰ روز آفتابی در سال روی کمربند انرژی خورشیدی دنیا قرار گرفته است.

در مراسم کلنگ زنی این طرح بزرگ استاندار کرمان با اشاره به خسارت های قطعی برق به معادن و کشاورزی استان گفت: این استان بهترین مکان برای تولید انرژی خورشیدی و این در حالی است که ۲ بخش معادن و کشاورزی کرمان بشدت به این انرژی نیازمند است.

محمدمهدی فداکار افزود: اجرای این پروژه کاملا منطبق بر شعار سال ۱۴۰۱ است، ضمن آنکه ظرفیتی بزرگ برای استان کرمان تلقی می شود.

وی اظهار داشت: کرمان سالانه بیش از ۳۰۰ روز و روزانه بیش از ۱۳ ساعت تابش مستقیم خورشید را دارد و زاویه و شدت تابش در این استان به گونه ای است که بیشترین تولید انرژی خورشیدی را در کشور خواهد داشت.

استاندار کرمان گفت: معادن به علت کاهش تولیداتشان به واسطه قطعی برق مجبورند به سمت تولید انرژی بروند که بهترین نوع آن نیز انرژی خورشیدی است.

وی ادامه داد: کشاورزان نیز آمادگی دارند برای تولید انرژی برق معادل مصرف خود را تولید کنند تا دچار قطعی نشوند و در این زمینه تولید انرژی خورشیدی بحث مهمی در دنیا و استان کرمان است.

فداکار افزود: مطالعاتی در خصوص ۴۰ شرکت معدنی بزرگ دنیا صورت گرفته و سهم برق جهان تا سال ۲۰۵۰ میزان ۲ و نیم برابر خواهد شد؛ سهم انرژی های تجدید پذیر در بخش خورشیدی به‌تنهایی ۱۶ برابر خواهد شد.

وی یادآور شد: در این خصوص اصل بر استفاده از ظرفیت تولید پنل های خورشیدی است و استان کرمان بهترین معادن سیلیس را دارد که بسیار غنی هستند و این فناوری در کنار معادن سیلیس به تولید پنل های خورشیدی سامان می دهد.

وی با قدردانی از شرکت نوران باما انرژی به عنوان سرمایه گذار پروژه و همکاری بانک ملی گفت: بنا به وعده سرمایه گذار این پروژه طی هشت ماهه به تولید خواهد رسید.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از جنگ هایی که علیه ما به راه انداخته اند، اقتصادی است گفت: سرمایه گذاران و اشتغال آفرینان با حضور در میدان پیروز این جنگ را مشخص می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی افزود: کسانی که در این میدان فعالیت می کنند همان رزمندگانی هستند که دیروز از تمامیت ارضی کشور دفاع کردند.

وی یادآور شد: دولتمردان در گامی مهم برای استقلال اقتصادی کشور تلاش کنند تا کشور را به جایی برسانند تا مردم در همه محورها در حاشیه امن اقتصادی قرار گیرند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با بیان اینکه مساله مهمترین ما استقلال فرهنگی است که سایه بر ۲ استقلال دیگر انداخته است گفت: باوجود استاندار جهادی کرمان، طرح تولید پنل های خورشیدی آخرین پروژه اقتصادی استان نیست و شاهد اتفاقات بیشتری خواهیم بود.

به گزارش ایرنا مدیرعامل بانک ملی ایران نیز گفت: پروژه شهرک زنجیره‌ای فتوولتائیک شهر ماهان با ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری این بانک آغاز شده است که  این مهم منجر به توسعه دانش‌بنیان در استان کرمان می‌شود.

محمد رضا فرزین با اشاره به اینکه باید وابستگی به انرژی فسیلی در کشور کمتر شود زیرا بزرگترین مصرف کننده انرژی فسیلی هستیم که آلودگی و هزینه زیادی ایجاد می‌کند، ادامه داد: در برنامه ششم اهداف کاهش انرژی فسیلی محقق نشده است و باید سرعت خود را در جایگزینی انرژی‌های پاک بیشتر کنیم.
مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به اجرای این پروژه بیان کرد: این طرح محور انرژی خورشیدی برای تولید پنل، نیروگاه و تجهیزات خورشیدی در کشور است.
وی ادامه داد: خوشحال هستیم این طرح در شهر و منطقه خوبی با مزایای مناسب ایجاد می‌شود و امید داریم با کمک مسئولان استان کرمان به مرحله تولید محصول برسیم و طرح‌های توسعه‌ای هم اجرا شود.

به گزارش ایرنا وزیر اقتصاد بعداز ظهر جمعه وارد شهر کرمان شد و پس از بازدید از چند طرح صنعتی و اقتصادی امروز در دومین روز سفر به این استان ابتدا در شورای اداری شهرستان بافت حاضر و سپس در آیین آغاز عملیات شهرک زنجیره‌ای فتوولتائیک، انرژی‌های تجدید پذیر ایران در شهر ماهان شرکت کرد./ ایرنا

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *