مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان،درخصوص احتمال گازگرفتگی در فصول سرد سال به شهروندان هشدار داد.

ابراهیم بابایی، با اشاره به اینکه هر سال با فرارسیدن فصل سرما، تعدادی از شهروندان به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی در وسایل گرمایشی دچار گازگرفتگی می‌شوند، نکات ایمنی مربوط به گازگرفتگی را یادآور شد و افزود: گازگرفتگی ازجمله حوادثی است که معمولاً بر اثر نبود دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به‌خصوص بخاری، آبگرم‌کن و عدم تهویۀ کافی در فضای بسته رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه قبل از روشن کردن بخاری، بایستی دودکش‌ها بازدید شوند و هر وسیلۀ گازسوز دارای یک دودکش استاندارد، مجزا و مجهز به کلاهک باشد، ادامه داد: محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز باید بازرسی شده و از آب‌بندی و ثبات آن‌ها اطمینان حاصل شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، بر لزوم استفاده از دودکش با کلاهک استاندارد تأکید کرد و افزود: مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گاز‌های خطرناک و مسموم‌کننده می‌شود که برگشت چنین گاز‌هایی به داخل فضای ساختمان باعث گازگرفتگی و مرگ افراد خواهد شد.

بابایی اظهار کرد: دودکش‌های وسایل گازسوز در محل عبور از شیشه‌های پنجره نباید مستقیماً با شیشه در تماس باشد، چراکه امکان شکستن شیشه بر اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودکش وجود دارد.

وی ادامه داد: قطر لوله خروجی بخاری باید بزرگ‌تر یا مساوی خروجی بخاری باشد و در صورتی‌که دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده، باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان تأکید کرد: شهروندان باید هر از گاهی، کلاهک دودکش‌های وسایل گازسوز را بازرسی کرده و چنانچه کلاهک افتاده باشد، آن را در محل خود نصب کنند؛ همچنین کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا به داخل دودکش جلوگیری می‌کند، در منظم سوختن وسیلۀ گازسوز هم موثر است.

بابایی افزود: باید از فشردن بیش از اندازۀ کلاهک که باعث تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروج گاز‌های دودکش می‌شود، خودداری کرد.

وی با اشاره به اینکه انتهای دودکش‌های توکار باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد، افزود: هر وسیله گازسوز باید دارای دودکش مناسب و بدون اشکال برای تخلیۀ گاز‌های حاصل از احتراق به فضای آزاد باشد و هر گونه نقص و نارسایی و رعایت نکردن استاندارد‌ها در این مورد باعث حادثه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان اظهار کرد: شهروندان از ساخت، خرید و اجاره خانه‌هایی که فاقد دودکش مناسب در داخل دیوار هستند، خودداری کنند.

بابایی با تأکید بر اینکه از نصب آبگرم‌کن و بخاری بدون دودکش در فضا‌های بسته مثل حمام جداً خودداری شود، افزود: یکی دیگر از عوامل وقوع حوادث گازگرفتگی، روشن کردن خودرو در گاراژ و پارکینگ منازل است، زیرا انتشار دود خودرو در فضای ساختمان سبب بروز گازگرفتگی و حتی مرگ افراد می‌شود.

وی بیان کرد: شهروندان از قرار دادن لوله بخاری در ظرف آب خودداری کنند و به این نکته توجه داشته باشند که شعله بخاری حتماً باید آبی باشد و از داغ بودن لوله دودکش بخاری اطمینان حاصل کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان ادامه داد: دودکش باید حتماً دارای شیب مثبت باشد، یعنی جهت دودکش رو به بالا باشد، نه به سمت پایین.

بابایی توصیه کرد: از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش، تا حد امکان خودداری شود؛ چراکه زانو، کارایی دودکش را کاهش می‌دهد؛ ضمن اینکه به هیچ وجه نباید از لوله‌های آکاردئونی به‌عنوان لولۀ بخاری استفاده کرد، چون این لوله‌ها به مرور زمان مقاومت‌شان را از دست داده و در نتیجه موجب افتادگی و ایجاد شیب منفی در لوله و در نهایت برگشت گاز‌های ناشی از احتراق به فضای ساختمان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خواب‌آلودگی، سردرد، خستگی، سرگیجه، بی‌قراری، حالت تهوع، بی‌حالی، کبودی بدن، رنگ‌پریدگی و کاهش دید از علائم گازگرفتگی است، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مواجهه با گازگرفتگی سریعاً با اورژانس تماس گرفته و در و پنجره‌ها را باز کنند تا هر چه سریع‌تر هوای محیط عوض شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان بیان کرد: فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید سریعاً در محیط باز قرار گیرد و عملیات اکسیژن‌دهی با دقت انجام شود، همچنین باید شیر اصلی گاز فورأ بسته شود.

بابایی، از شهروندان خواست برای هر گونه مشاوره و تماس با مشاوران این سازمان با شمارۀ ۱۲۵ تماس بگیرند.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *