مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه در مبارزه با فساد در شرکت ملی مس جدی هستیم گفت: ۲۷ پرونده فساد در شش ماهه گذشته در شرکت ملی مس تشکیل شده و با قاطعیت با فساد مبارزه می‌کنیم.

رستمی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با بیان اینکه اهمیت رسانه برای ما کاملا مشهود و بارز است و برای خودم تکلیف کردم که از نظرات این جامعه در برنامه‌های شرکت ملی مس استفاده کنم، اظهار داشت: در شش ماهه گذشته که افتخار همکاری با شرکت ملی مس را پیدا کردم برنامه توسعه برای 5.5 سال آینده طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه توسعه زنجیره صنعت مس از اکتشاف تا پایین دست تکمیل می‌شود، گفت: صنعت مس در کشور 50 ساله شده و برای 50 ساله دوم باید توسعه بیشتری داشته باشیم که نیاز به برنامه توسعه بود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه ظرفیت تولید مس در ابتدا 150 هزار تن بود اما الان کمتر از دو برابر شده و بین 250 تا 300 هزار تن تولید داریم، ادامه داد: صنعت مس باید بهتر از این توسعه پیدا می‌کرد چرا که بر روی کمربند جهانی مس قرار داریم و تمرکز این کمربند نیز در ایران است.

وی با بیان اینکه این کمربند از شمال غرب ایران وارد شده و به طور تقریبی تمام ایران را در برگرفته است، افزود: هفت درصد سرزمین اکتشاف شده و 19 میلیارد تن ماده معدنی کشف شده است.

رستمی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها حدود سه مرتبه سرزمین معدنی خود را اکتشاف کردند اما ما در سرزمین خودمان فقط 7 درصد آن را کشف کردیم که یک ضعف است، گفت: سرآغاز سرزمین معدنی مس از استان کرمان بوده است.

وی با بیان اینکه تمرکز شرکت ملی مس بر روی اکتشاف معادن مس بوده و امسال بیش از 200 هزار متر حفاری اکتشافی در برنامه است، افزود: ظرفیت کشور در حوزه اکتشاف باید بیشتر شود و نیاز به شرکت‌های مهندسی و آزمایشگاهی در کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه این نوید را می‌دهیم که از جذب شرکت‌های مهندسی معدنی استفاده خواهیم کرد و استقبال می‌کنیم، بیان کرد: برنامه بلندمدت اکتشافی داریم که در این برنامه زمان‌بندی لازم انجام شده و حتماً سال آینده آمار اکتشاف رشد پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تمام شرکت‌هایی که در حوزه اکتشافی در کشور کار می‌کنند را استخدام کرده‌ایم و می‌توانیم بگوییم که تمام ظرفیت اکتشافی کشور به‌کارگیری شده و باید ظرفیت جدید ایجاد کنیم، گفت: در کشور دو آزمایشگاه تخصصی معدنی وجود دارد که در تهران و کرج واقع شده‌اند و دنبال آن هستیم که این آزمایشگاه را در استان کرمان فعال کنیم.

رستمی افزود: سه معدن بزرگ مس در کشور داریم که استخراج مس از آنها صورت می‌گیرد و بنا داریم سرعت استخراجی بیشتر شود.

وی با بیان اینکه در تولید کاتد مس رتبه 18 جهان هستیم و بنا داریم رتبه تولید را به رتبه ماده معدنی که پنج است برسانیم، برای رسیدن آن تولید ما باید تقریباً پنج برابر شود، افزود: مولفه دیگر برای توسعه، سرمایه است و بنا داریم با سودی که عاید شرکت می‌شود پروژه‌های توسعه‌ای را به نتیجه برسانیم.

مدی عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه ابزارهای تامین مالی خوبی در اختیار شرکت ملی مس است و یک ریال نیاز مالی از بانک‌ها نداریم، بیان کرد: شرکت ملی مس 28 هزار نفر نیرو دارد که از بهترین نیروهای انسانی کشور هستند و تجربه و تخصص خوبی در غرب آسیا دارند که قاطبه آنها از استان کرمان است.

وی با بیان اینکه بازار صنعت مس خیلی خوب است و از اصحاب رسانه می‌خواهیم که به کمک ما بیایند تا این صنعت را توسعه بدهیم، گفت: تاکنون 200 هزار تن استخراج در مجموعه شرکت ملی مس داریم که باید چهار برابر شود.

رستمی با اشاره به اینکه با افزایش استخراج هم اشتغال‌زایی بیشتر می‌شود و هم رونق اقتصادی کشور را به دنبال دارد، افزود: حجم بزرگی از فرصت در حوزه استخراج مس در کشور وجود دارد که باید بلافاصله عملیاتی شود و ماشین‌آلات در معادن مستقر شوند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تولید کنستانتره 6 کارخانه تولید کنستانتره مس باید نصب شود، افزود: از این تعداد چهار کارخانه در سرچشمه باید احداث شود که برای این مهم نیاز به 6 مبلغ 500 میلیون یورویی داریم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه با توسعه صنعت مس صادرات جمهوری اسلامی نیز افزایش پیدا خواهد کرد که بسیار اهمیت دارد، گفت: از ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در راستای توسعه صنعت مس و افزایش تولید در کشور استفاده می‌کنیم و آمادگی داریم با آنها وارد مذاکره شویم.

وی با اشاره به اینکه این آمادگی نیز وجود دارد که نیروهای دانشگاهی با رشته‌های فنی و تخصصی شامل رشته‌های مهندسی، مکانیک، برق، عمران، زمین شناسی و حسابداری به شرکت ملی مس جذب شوند، گفت: تحریم‌های دشمنان علیه کشور اثر آن چنانی بر این صنعت نداشته است و صنعت مس خیلی صنعت تحریم پذیری نیست؛ در بدترین شرایط تحریم در زمان ترامپ صادرات ما انجام شده و قطعاتی که لازم داشتیم را وارد کردیم.

رستمی با اشاره به اینکه بیش از 6 هزار و 400 نفر بازنشسته شرکت ملی مس هستند که جلسات متعددی در راستای حمایت این افراد برگزار شده است، افزود: در استان کرمان 8 میلیارد یورو سرمایه گذاری جدید در حال انجام است که ظرف پنج شش سال آینده عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه در مبارزه با فساد در شرکت ملی مس جدی هستیم و اعتقاد داریم فرمان مقام معظم رهبری است و ربطی به این جناح و آن جناح ندارد و تقاضا داریم در مبارزه با فساد اصحاب رسانه به ما کمک کنند، گفت: 27 پرونده فساد در شش ماهه گذشته در شرکت ملی مس تشکیل شده و با قاطعیت با فساد مبارزه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه برای انتصاب‌ها خیلی حساسیت ایجاد کنید و خیلی عملکرد برادر را به مدیر ربط ندهید و اجازه بدهید بدون حاشیه کار کنیم، ادامه داد: 70 میلیارد تومان بودجه باشگاه مس کرمان و به روایتی 90 میلیارد تومان بوده که امسال این بودجه به 150 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه از ورزش استان حمایت خواهیم کرد و مایه تأسف است که هنوز ورزشگاه مس در استان کرمان به بهره‌برداری نرسیده است، افزود: سه استادیوم ورزشی در شهرهای شهربابک، کرمان و رفسنجان تا بیست و دوم بهمن افتتاح می‌شود.

رستمی در پاسخ به سوال تسنیم  مبنی بر برنامه‌های شرکت ملی مس برای انجام برنامه های فرهنگی گفت: دشمن برای کشور خواب‌های عجیب و غریبی دیده و ما باید از دستاوردهای کشور صیانت کنیم؛ ایران خانه ما است و ما نباید این خانه را در اختیار دشمن قرار بدهیم.

وی با اشاره به اینکه دشمن امنیت ما را مورد هدف قرار داده و به محض ناامنی سرمایه‌گذاری ما دچار چالش می‌شود، بیان کرد: کرمان شهر حاج قاسم سلیمانی است و انتظار داریم رسانه‌ها ما را در راستای فعالیت‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شده حمایت کنند؛ کار ما تولید است و به همکاران تاکید کردیم که هرگونه ارتباط با سیاسیون ممنوع است و کار ما فقط تولید ‌و‌ توسعه صنعت مس است. / تسنیم

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *