براساس پیش‌بینی‌های انجام شده با آغاز بارش‌های مونسونی از پایان امروز در استان کرمان برآورد شده این استان با تجربه بارندگی‌های بی‌سابقه احتمالا بیشترین اثرپذیری را در این شرایط دارد جاری شدن سیل دور از انتظار نیست.

بنا بر اعلام هواشناسی هسته مرکزی وقوع سیلاب شهرستان های بافت و کهنوج و دیگر مناطق اطراف هستند لذا ضرورت آماده باش دستگاه های امدادرسان و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه در این شهرستان‌ها، بیش از دیگر مناطق احساس می‌شود.

محمد نکوآمال، مدیرکل هواشناسی استان کرمان گفت: تا روز 5 شنبه آینده این سیستم از جنوب و جنوب شرق کشور و از سمت بم و ریگان وارد استان کرمان می‌شود و به سمت غرب بویژه شهرستان کهنوج و دامنه ها و ارتقاعات شهرستان بافت و رابر کشیده خواهد شد.

نکوآمال تصریح کرد: این سامانه اکنون در کشور هند فعال است و روز سه شنبه هفته جاری می‌توانیم این بارش‌ها را به صورت ملموس‌تر در استان داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان ادامه داد: روز چهارشنبه سامانه مونسون در استان کرمان تقویت می‌شود و بارش‌ها و فعالیت این سامانه طی چند سال گذشته در استان بی سابقه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تا پایان مرداد تقریباً سامانه بارشی در کرمان فعال است یادآور شد: هسته مرکزی سامانه موسوم به مونسون شهرستان بافت و کهنوج را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این شهرستان ها بارش های شدیدی را تجربه می‌کنند و به احتمال فراوان دچار خسارت می‌شوند.

نکوآمال گفت: ضمن اینکه روز دوشنبه با ورود سیستم از ارزوئیه به جنوب زهکلوت و مرز زاهدان- کرمان – هرمزگان، مناطق فاریاب، زهکلوت و مرز سیستان و بلوچستان درگیر بارندگی و سیل می‌شوند.

وی افزود: بارش‌های بحرانی در غرب و جنوب غرب کرمان طی روز سه شنبه هفته جاری شاهد خواهیم بود و این سامانه در ارتفاعات رابر، جنوب سیرجان شامل کشکویئیه و دیگر مناطق، راین، گلزار و گلبافت شدیدتر خواهد شد و امکان خسارت سیل در این مناطق وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان خاطرنشان کرد: ارزوئیه، شهربابک، سرچشمه رفسنجان، جور، ارتفاعات غرب و جنوب استان بارندگی در چهارشنبه خواهند داشت.

وی افزود: این سامانه بارشی روز پنجشنبه هفته جاری شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان، شهربابک و بردسیر، ارتفاعات غربی و جنوب غربی استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روز جمعه ارتفاعات شمالی هرمزگان و جنوب غرب استان کرمان را در برمی گیرد.

2 سیستم تاثیرگذار وارد استان می‌شود

نکوآمال ابراز داشت: جنوب استان کرمان از 2 سیستم هواشناسی سودانی و دیگری سیستم های موزون تاثیر می‌پذیرد که شرایط ویژه این منطقه را نشان می دهد.

همچنین علی رشیدی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: رودخانه زهکلوت ایستگاه باران سنجی نداشت به این علت که این رودخانه دایمی نبوده و احتمال سیلاب ضعیف بوده است.

 رشیدی افزود: ایستگاه‌های مجاور این منطقه نیز یکی بارش یک میلیمتری و دیگری بارش پنج و نیم میلیمتری و سه ایستگاه این منطقه بارش صفر را نمایش دادند که آمار نشان می دهد بارش‌ها در این منطقه نقطه ای بوده و مناطق مختلف را درگیر نکرده است.

وی یادآور شد: این رودخانه با دبی 30 متر مکعب در ثانیه آب دارد و بسیار کوچک است و حجم کلی آب در این رودخانه طی سال گذشته نیم میلیون مترمکعب بوده، در حالی که 570 میلیون مترمکعب آب به سد نسا وارد شده است.

رشیدی عنوان کرد: سد بافت، نسا و جیرفت امسال شاهد بارندگی خوبی خواهند بود اما طی سامانه جدید بارشی احتمالا فقط در سد بافت نیاز به مدیریت و تخلیه آب خواهیم داشت.

وی با اشاره به احتمال جاری شدن سیلاب و ضرورت انجام اقدامات شرایط ویژه و خاص برای استان گفت: ضمن اطلاع رسانی ویژه در طول سامانه مونسون، تمام استان مشمول بارندگی می‌شود و باید در حالت آماده باش باشند.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان تصریح کرد: ضمن بازگشایی مسیر رودخانه‌ها به عشایر نیز اطلاع‌ دهیم که سیلاب وارد محل زندگیشان نشود.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *