مسأله افزایش بی رویه سگ های ولگرد و مشکلات و معضلاتی که از این چالش اجتماعی، پیش روی مردم در شهرهای مختلف کشور و از جمله شهرستان رفسنجان قرار گرفته بدون کوچک ترین تردیدی در آینده ای نه چندان دور به عنوان یک چالش خیلی اساسی، گریبانگیر مردم و به تبع آن مسوولین مرتبط با آن خواهد شد.

سگ های ولگرد در همه جای زندگی مردم رخنه کرده اند. بوستان ها، میادین، آرامستان ها، در مقابل مغازه ها، خانه ها، باغ ها و زمین های زراعی و هر جایی که انسان حضور دارد سگ های ولگرد هم حضور پیدا کرده اند و طبیعتاً در موارد بسیاری برای مردم خطرآفرین شده اند که آخرین مورد آن صبح همین دیروز سه شنبه در دقوق آباد نوق رخ داد و طی آن سگ های ولگرد به یک زن مسن حمله کرده و سرنوشت مرگبار و دردناکی را برای وی رقم زدند.

یکی از شاهدان عینی ساکن در منطقه، می گوید: از سرو صدای زیادی که در نزدیکی محل حادثه به گوشم خورد حدس زدم که اتفاق ناگواری افتاده و برای همین از خانه بیرون دویدم. وی می گوید: متأسفانه در برخورد با صحنه ماجرا متوجه شدم تعداد زیادی سگ ولگرد به یک زن حمله کرده اند.

به گفته وی علیرغم این که تعدادی از اهالی محل به کمک این زن آمدند اما کار از کار گذشته بود و مردم او را در حالی از میان سگ های ولگرد بیرون کشیدند که او جانی در بدن نداشت.

نظیر همین ماجرا که البته ختم به خیر شد و معلوم نیست آیا در دفعه یا دفعات بعد هم ختم به خیر شود یکشنبه شب در شهرک شهید زینلی رخ داد و طی آن برخی اهالی شهرک که از سر و صدای بسیار زیاد سگ های ولگرد تعجب کرده بودند از خانه بیرون ریختند و متوجه شده بودند که تعداد بسیار زیادی از این حیوانات خطرناک به یک مرد و همسرش که در حال برگشتن به خانه بودند حمله کرده اند. قطعاً بخت با این زن یار بوده که همسرش همراه او حضور داشته و مردم هم به کمک آنها آمده بودند و به هر طریقی که شده او و خودش را از مهلکه رهانیده بود وگرنه نظیر اتفاق مرگ آفرین رخ داده در دقوق آباد، ممکن بود برای آنها هم بیفتد.

و نمونه های بسیار زیادی از موارد حمله سگ به مردم در کوچه و خیابان وجود دارد که همگی نشان می دهد مسأله سگ های ولگرد، شوخی بردار نیست و هر روز که از این قضیه بگذرد تبعات خطرآفرین آن برای مردم و بویژه زنان و کودکان بیشتر می شود. هستند بسیاری از خانواده ها که می گویند که ما حتی جرأت نمی کنیم برای یک دقیقه هم که شده فرزندمان را حتی در حضور خودمان در کوچه و خیابان نگهداریم چرا که هر آن امکان حضور یک یا چندین سگ و حمله یکباره آنها وجود دارد.

طبق آمار رسمی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، شهرستان رفسنجان طی چند سال اخیر ، همه ساله  بیشترین موارد حیوان گزیدگی و در رأس آنها حملات سگ ها به انسان را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر متولی این کار به یک سازمان یا اداره و ارگان محدود نمی شود. قطعاً طبق ماده 55 قانون شهرداری ها شهرداری به عنوان متولی اصلی سر و سامان دادن و رفع و رجوع این مشکل معرفی شده است اما قطعا باید در کنار شهرداری برخی ادارات و نهادهای دیگر هم پای کار آمده و فکری اساسی برای این موضوع بردارند. البته در روستاها هم غیر از برخی اقدامات مقطعی دهیاری ها، متولی خاصی برای این مسأله معرفی نشده است. از سوی دیگر، از آنجا که این معضل، حالتی فراگیر داشته و تقریبا در حال حاضر همه کشور با این مسأله دست به گریبان است می طلبد نهادهای قانونگذار و تصمیم گیر در سطح کلان کشور، برنامه ها و قوانین مدون و با پشتوانه اجرایی قاطعی را اتخاذ نمایند.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *