یک موسسه بین‌المللی ایران را در بین کشورهای دارای وضعیت سبز از نظر گرسنگی قرار داد و اعلام کرد گرسنگی در ایران طی دو دهه گذشته نصف شده و به کمتر از ۹۶ کشور در حال توسعه از جمله عربستان و عمان رسیده است.

موسسه غیردولتی «کانسرن ورلدواید» یک سازمان بشردوستانه بین‌المللی مستقر در ایرلند است که شاخصی به نام شاخص گرسنگی جهانی را تعریف کرده و با استفاده از این شاخص وضعیت کشورهای در حال توسعه را ازنظر گرسنگی و سوءتغذیه می‌سنجد.

شاخص گرسنگی جهانی بر پایه چهار مولفه تعریف شده است که عبارت‌اند از درصدی از جمعیت که به کالری کافی دسترسی ندارند، درصد کودکان زیر پنج سال که وزنی کمتر از حد معمول دارند، درصد کودکان زیر پنج سال که کمتر از حد معمول قد دارند و درصد کودکانی که قبل از پنج سالگی می‌میرند.

بر این اساس به هر کشور نمره‌ای از 1 تا 50 داده می‌شود که هر چه نمره کشوری در شاخص گرسنگی جهانی بیشتر باشد نشان دهنده وضع بدتر مردم آن کشور ازنظر گرسنگی و سیر کردن شکم خود است.

این موسسه معتبر بین‌المللی که بانک جهانی نیز در پایگاه‌های داده‌های خود از آمار آن استفاده کرده در گزارش سال 2022 وضعیت 125 کشور در حال توسعه ازنظر شاخص گرسنگی را مورد بررسی قرار داده است و این کشورها را با توجه به نمره‌ای که به دست آورده‌اند در چهار گروه دسته‌بندی کرده است. کشورهایی که نمره‌ای از 1 تا 9.9 به دست آورده‌اند به عنوان کشورهای با گرسنگی پایین شناخته شده‌اند و دارای وضعیت سبز از این نظر در جهان هستند. کشورهایی که نمره 10 تا 19.9 به دست آورده‌اند دارای گرسنگی متوسط بوده و وضعیت گرسنگی در کشورهای حائز نمره 20 تا 34.9 جدی و کشورهای حائز نمره 35 تا 49.9 هشدارآمیز دانسته شده است.

گرسنگی در ایران کمتر از 96 کشور در حال توسعه

این موسسه بین‌المللی، ایران را در میان 49 کشوری قرار داده است که ازنظر شاخص گرسنگی وضعیت سبز دارند. در واقع ایران از جایگاه بسیار خوبی در رده‌بندی کشورهای در حال توسعه ازنظر شاخص گرسنگی برخوردار است و در بین 125 کشور رتبه 29 را به دست آورده است؛ یعنی تنها 28 کشور وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند و 96 کشور پایین‌تر از ایران در رده‌بندی جهانی شاخص گرسنگی قرار گرفته‌اند.

گرسنگی در عربستان و عمان بیشتر از ایران است

ازجمله کشورهایی که با وضعیت مطلوبی در مقایسه با ایران ازنظر گرسنگی مردم مواجه نیستند عبارت‌اند از: عربستان سعودی که یک پله پایین‌تر از ایران در رتبه 30 جهان قرار گرفته است، آرژانتین، الجزایر، مولداوی، مکزیک، مراکش، لبنان، اردن، تایلند، مصر، آفریقای جنوبی، عمان، عراق، اندونزی، پاکستان و هند.

ایران در شاخص گرسنگی جهانی در سال 2022 نمره 6.5 را به دست آورده است که در مقایسه با نمره کمتر از 5 کشورهای قرار گرفته در راس رده‌بندی جهانی و نمره 49.9 آخرین کشور در این رده‌بندی رقم بسیار قابل قبولی به نظر می‌رسد.

17 کشور نمره کمتر از 5 در شاخص گرسنگی به دست آورده‌اند که عبارت‌اند از بلاروس، بوسنی و هرزگوین، شیلی، چین، کرواسی، استونی، مجارستان، کویت، لتونی، لیتوانی، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، رومانی، صربستان، اسلواکی، ترکیه و اروگوئه.

روسیه با نمره 6.4 در شاخص گرسنگی یک پله بالاتر از ایران در رتبه 28 قرار گرفته است.

چهار کشور بروندی، سومالی، سودان جنوبی و سوریه با کسب نمره 35 تا 49.9 در رده آخر این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

گرسنگی در ایران طی دو دهه گذشته نصف شد

آمار ارائه شده در این گزارش نشان می‌دهد ایران طی دو دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی در مقابله با گرسنگی داشته و در واقع گرسنگی در ایران از سال 2000 به این سو نصف شده است. نمره 6.5 ایران در شاخص گرسنگی که در سال 2022 کسب کرده است کمتر از نصف نمره 13.7 است که ایران در سال 2000 در این شاخص به دست آورده بود. ایران در سال 2000 جزو کشورهای دارای گرسنگی متوسط قرار گرفته بود.

تسنیم/

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *