سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به رفسنجان و انار انجام و ضمن بازدید میدانی از وضعیت کشاورزی تصمیمات و مصوباتی در حوزه های مختلف مطرح شد.

سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به رفسنجان طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه به دعوت حجت الاسلام جلالی نماینده رفسنجان و انار انجام و اعضای این کمیسیون ضمن بازدید میدانی از وضعیت کشاورزی، دامپروری، قنوات و سایر موارد مربوط به این کمیسیون، در جلسه جمع بندی، مصوباتی برای حل مشکلات حوزه های نام برده به تصویب رساندند.

یکی از مصوبات، تسریع در اعطای تسهیلات مربوط به سیل، سرمازدگی و خشکسالی بود که مقرر شد از طریق این کمیسیون پیگیری شود تا هرچه زودتر به دست مردم برسد، اما پیش از تحقق این تسهیلات مقرر شد مبلغی به عنوان کمک به کشاورزان پرداخت شود. همچنین مقرر شد بانک ها تا زمانی که تسهیلات می رسد، با مردم همکاری کرده و حساب مشتریان و ضامنین را مسدود نکنند و در این خصوص مقرر شد طی نامه ای به استاندار این درخواست از طرف مقام عالی دولت به بانک ها ابلاغ گردد

در این سفر که نماینده وزارت نیرو هم حضور داشت، در خصوص مبلغی که در قبوض چاه موتورها با عنوان تجاوز از قدرت عنوان شده است، مقرر شد تا پایان سال بخشیده شود و سال آینده نسبت به اصلاح این قانون اقدام گردد.

کمک به نصب سامانه های هواشناسی کشاورزی در باغات پسته کشکوئیه، نوق، انار و جوادیه مصوبه دیگری بود که مطرح شد تا کشاورزان از وضعیت هوا اطلاع پیدا کرده و تمهیدات لازم جهت مقابله با بروز خسارات را داشته باشند.

تخصیص سهمیه گازوئیل به کشاورزان و تخصیص بودجه جهت سایبان مصوبه دیگری بود که با حضور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به تصویب رسید.

حل مشکل خرده مالکی نیز در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و نسبت به نصب آب شیرین کن مقرر شد محیط زیست همکاری کند که تلمبه ها با این دستگاهها آب تصفیه شده و فاقد شوری داشته باشند و باغات آبیاری شود.

تخصیص ۵ میلیارد تومان اعتبار جهت کمک به تقویت مرکز تحقیقات پسته در بودجه سال ۱۴۰۲ مصوبه دیگری بود که مقرر شد با کمک کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نسبت به پیگیری و اخذ آن اقدام گردد.

اختصاص اعتبار ویژه مرمت قنوات تخریب شده از سیل و افزایش سهم دولت در صندوق بیمه کشاورزی مصوبات دیگر این سفر بود که مقرر شد در تهران و در جلسه هیئت دولت مطرح و پیگیری شود. در بحث نهاده های دامی، مراتع، طیور و تهیه علوفه نیز مقرر شد برای دامداران و مرغداری‌ها اعتباراتی در نظر گرفته شود. پیگیری حذف تعهدات ارزی برای صادرکنندگان پسته نیز در دستور کار اعضای این کمیسیون قرار گرفت و همچین مقرر شد اعتباراتی برای بحث آبخیزداری و آبخوان داری در نظر گرفته شود. همچنین مقرر شد پیگیری شود در بحث شارژ چاه تلمبه ها مدیریت آب به خود کشاورزان واگذار شود.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *