امروز قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان را آغاز می کند؛ قطر برای میزبانی این دوره از رقابت ها هشت استادیوم را محیا کرده است که به معرفی آنها می پردازیم

آشنایی با ۸ ورزشگاه قطر برای جام جهانی

هشت استادیوم در شهرهای مختلف قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ خواهند بود. فاصله زمانی هرکدام از این استادیوم‌ها با پایتخت قطر، یعنی شهر دوحه، کمتر از یک ساعت است. همچنین، برای اولین بار در مسابقات جام جهانی، استادیوم‌ها قرار است از تکنولوژی کنترل آب و هوا بهره ببرند تا بتوانند گرمای شدید قطر را کاهش دهند. دمای هوا در قطر به‌راحتی به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ اما بنابر گفته‌ها، با استفاده از این تکنولوژی‌، دمای داخل استادیوم در حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

استادیوم بین‌المللی خلیفه

  • نام عربی:ملعب خلیفه الدولی
  • نام انگلیسی:Khalifa International Stadium
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر
استادیوم خلیفه

ورزشگاه خلیفه، تنها استادیوم فوتبال در قطر به شمار می‌رود که برای جام جهانی ۲۰۲۲ از پایه ساخته نشده است. این استادیوم، نمادین‌ترین ورزشگاه در این کشور به شمار می‌رود و افتتاح آن به سال ۱۹۷۶ میلادی باز می‌گردد. استادیوم بین‌المللی خلیفه مه به‌عنوان استادیوم ملی نیز شناخته می‌شود، تحت نوسازی قرار گرفت و در سال ۲۰۱۷ میلادی، بار دیگر درهای خود را به روی طرفداران فوتبال باز کرد. استادیوم بین‌المللی خلیفه، ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد و از تکنولوژی پیشرفته سرمایشی استفاده می‌کند که دمای هوا را برای طرفداران و همچنین بازیکنان را در وضعیت متعادلی نگه می‌دارد. استادیوم بین‌المللی خلیفه توسط دو سازه قوسی شکل در بیرون خود، قابل شناسایی است. این استادیوم در مرکز منطقه اسپایر شهر دوحه قرار دارد؛ این منطقه برای مدرن بودن خود شهرت دارد و در جام جهانی ۲۰۲۲، مرکز مهمی برای طرفداران خواهد بود.

کدام بازی‌ها در استادیوم بین‌المللی خلیفه برگزار می‌شوند؟

پنج بازی از مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در این ورزشگاه برگزار می‌شود. علاوه بر این، یکی از بازی‌های مرحله یک‌شانزدهم و همچنین بازی رده‌بندی جام جهانی نیز در این استادیوم برگزار خواهند شد.
بازی ایران و انگلیس در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در همین ورزشگاه برگزار خواهد شد. این مسابقه در ساعت ۱۶:۳۰ فردا (۳۰ آبان) برگزار می‌شود. 

استادیوم البیت

  • نام عربی:استاد البیت
  • نام انگلیسی:Al Bayt Stadium
  • ظرفیت: ۶۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۴۳ کیلومتر
استادیوم البیت

استادیوم البیت در شهر الخور قرار دارد. این استادیوم با ظاهر متفاوت خود شناخته می‌شود. در طراحی بیرونی این استادیوم، از خیمه الهام گرفته شده است. طراحی این استادیوم به‌نحوی، نمایان‌گر گذشته و حال قطر است و در عین حال، یک نمونه از توسعه و پایداری محیط زیست به شمار می‌رود. استادیوم البیت ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. این استادیوم علاوه بر زمین فوتبال، دارای مرکز خرید و بیمارستان نیز است.

این استادیوم در مقایسه با دیگر استادیوم‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در فاصله دورتری از مرکز شهر دوحه قرار دارد؛ از همین رو، تماشاگران برای رسیدن به آن باید از تاکسی و اتوبوس استفاده کنند. پس از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، بخش‌های بالایی این استادیوم جدا و صندلی‌های آن به کشورهای دیگر اهدا خواهد شد.

چه بازی‌هایی در استادیوم البیت برگزار می‌شوند؟

در مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، پنج مسابقه در استادیوم البیت برگزار خواهد شد. علاوه بر این، یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم و یک‌چهارم نیز در این ورزشگاه خواهد بود. همچنین این ورزشگاه میزبان یکی از بازی‌های نیمه‌نهایی است.

استادیوم الجنوب

  • نام عربی: استاد الجنوب
  • نام انگلیسی:Al Janoub Stadium
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۲۳ کیلومتر
استادیوم الجنوب

استادیوم الجنوب ورزشگاهی با گنجایش ۴۰,۰۰۰ نفر است. این ورزشگاه توسط طراح فقید و برجسته زاها حدید (Zaha Hadid) و به سبک منحنی طراحی شده است. او در طراحی این استادیوم زیبا از بدنه قایق‌های صید صدف و مروارید الهام گرفته بود. سنت‌گرایی و توجه به رسوم مردمی در ساخت این استادیوم به‌طور واضح دیده می‌شود. همچنین، در ساخت این استادیوم از مواد سنتی و حتی چوب بهره گرفته شده است.

استادیوم الجنوب در شهر الوکره قرار دارد و طرفداران برای دسترسی به آن می‌توانند از مترو استفاده کنند. این مجموعه ورزشی شامل مسیر دوچرخه‌سواری، مسیر اسب‌سواری، فروشگاه، رستوران و… است. پس از جام جهانی قطر، تعداد صندلی‌های این ورزشگاه به ۲۰,۰۰۰ کاهش پیدا می‌کند و از این ورزشگاه برای مسابقات لیگ ستارگان این کشور استفاده می‌شود.

چه بازی‌هایی در استادیوم الجنوب برگزار می‌شوند؟

ورزشگاه الجنوب در مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر میزبان پنج بازی خواهد بود. علاوه بر این، یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم نیز در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

استادیوم شهر آموزش

  • نام عربی: استاد المدینه التعلیمیه
  • نام انگلیسی: Education City
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۲ کیلومتر
استادیوم شهر آموزش

استادیوم شهر آموزش، همان طور که از نامش پیدا است، در محوطه دانشگاه برتر قطر قرار دارد و از همین رو، به این نام شناخته می‌شود. این استادیوم می‌تواند میزبان ۴۰,۰۰۰ تماشاگر باشد؛ طراحی این استادیوم به‌شکل یک الماس است که به هنگام روز و شب می‌درخشد. فاصله کوتاه این استادیوم تا مرکز شهر دوحه، دسترسی آن را برای طرفداران بسیار راحت کرده است. پیرامون این استادیوم فضای سبز بسیار بزرگی قرار دارد. پس از مسابقات جام جهانی قطر، نیمی از صندلی‌های این ورزشگاه به دیگر کشورها اهدا خواهد شد. استادیوم شهر آموزش، نمادی از نوآوری، پایداری و پیشرفت است و از آن به‌عنوان ورزشگاهی برای مسابقات دانشگاهی و لیگ ستارگان قطر استفاده خواهد شد.

چه بازی‌هایی در استادیوم شهر آموزش برگزار می‌شوند؟

در مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، پنج بازی در استادیوم شهر آموزش برگزار خواهد شد. این استادیوم در مرحله یک‌شانزدهم نیز میزبان یکی از مسابقات خواهد بود. یکی از مسابقات یک‌چهارم نهایی نیز در این استادیوم برگزار می‌شود.

استادیوم الریان یا احمد بن علی

  • نام عربی: ملعب أحمد بن علی
  • نام انگلیسی:  Al-Rayyan Stadium
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۲۲ کیلومتر
استادیوم الریان

استادیوم قدیمی «احمد بن علی» که با نام «الریان» نیز شناخته می‌شود، ۴۰,۰۰۰ تماشاگر را در خود جای می‌دهد و میزبان مسابقات مهمی خواهد بود. شهر الریان، یکی از سنتی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای قطر محسوب می‌شود و در نزدیکی صحرا قرار دارد. مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، این فرصت را دارند تا نگاهی به درون ریشه‌های فرهنگی قطر داشته باشند. با استفاده از یک خط مترو، به‌راحتی می‌توان از مرکز شهر دوحه به استادیوم الریان دسترسی داشت. پس از جام جهانی، نیمی از صندلی‌های این ورزشگاه برای توسعه پروژه‌های ورزشی در دیگر نقاط قطر استفاده می‌شود.

چه بازی‌هایی در استادیوم الریان برگزار می‌شوند؟

استادیوم الریان پنج بازی از بازی‌های مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را میزبانی می‌کند. علاوه بر این پنج بازی، این ورزشگاه میزبان یکی از بازی‌های مرحله یک‌شانزدهم خواهد بود.

دومین بازی ایران در دور مقدمتی جام جهانی با تیم ملی فوتبال ولز انجام خواهد شد. این مسابقه قرار است در این ورزشگاه، روز چهارم آذر برگزار شود.

استادیوم الثمامه

  • نام عربی: ملعب الثمامه
  • نام انگلیسی: Al-Thumama Stadium
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر
استادیوم الثومه

استادیوم الثمامه در فاصله ۱۳ کیلومتری از مرکز پایتخت قطر قرار دارد؛ این استادیوم میزبان ۴۰,۰۰۰ تماشاگر خواهد بود. طراحی این استادیوم الهام گرفته شده از عرق‌چین است که توسط مردان عرب پوشیده می‌شود. طراحی این استادیوم، یک طراحی برجسته و نمادین به شمار می‌رود و نمایانگر میراث فرهنگی و تاریخی کشورهای عربی است. استادیوم «الثمامه» در فاصله کوتاهی از فرودگاه بین‌المللی حمد قرار دارد و پس از برگزار جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، همانند دیگر استادیوم‌های قطر، تعداد صندلی‌های آن به نصف کاهش می‌یابد.

چه بازی‌هایی در استادیوم الثمامه برگزار می‌شوند؟

همانند بسیاری از استادیوم‌های دیگر،‌ استادیوم الثمامه نیز میزبان پنج بازی از مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود. یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم و یک بازی از مرحله یک‌چهارم نهایی نیز از دیگر بازی‌هایی هستند که در این استادیوم برگزار می‌شوند.

این ورزشگاه میزبان بازی ایران و آمریکا در دور گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در تاریخ هشتم آذر خواهد بود.

استادیوم ۹۷۴

  • نام عربی: استاد ۹۷۴
  • نام انگلیسی: Stadium 974
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۰ کیلومتر
استادیوم ۹۷۴

استادیوم ۹۷۴ که به نام استادیوم «راس ابو عبود» نیز شناخته می‌شود، همانند بسیاری از دیگر استادیوم‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. این استادیوم، در ساحل خلیج فارس قرار دارد و مشرف به شهر دوحه است. استادیوم ۹۷۴، نمادی از پایداری محسوب می‌شود. در ساخت استادیوم «راس ابو عبود» از کانتینرهای باری و دیگر مواد استفاده شده است. با استفاده از خطوط مترو می‌توان به‌راحتی از مرکز شهر دوحه به این استادیوم دسترسی داشت. پس از برگزار جام جهانی، این استادیوم به‌طور کامل برچیده خواهد شد و از بخش‌های آن در ساخت دیگر پروژه‌های ساختمانی قطر استفاده می‌شود.

کدام بازی‌ها در استادیوم ۹۷۴ برگزار می‌شوند؟

همانند دیگر استادیوم‌ها، استادیوم «راس ابو عبود» نیز میزبان پنج بازی از مرحله گروهی خواهد بود. یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم نیز دیگر بازی‌ خواهد بود که در این استادیوم برگزار می‌شود.

استادیوم لوسیل

  • نام عربی: ملعب لوسیل الدولی
  • نام انگلیسی: Lusail Stadium
  • ظرفیت: ۸۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۶ کیلومتر
استادیوم لوسیل

استادیوم لوسیل را می‌توان برجسته‌ترین استادیوم قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ دانست. این استادیوم ظرفیت میزبانی از بیش از ۸۰,۰۰۰ نفر را دارد و توسط یک شرکت معماری انگلیسی طراحی شده است. منبع الهام برای ساخت این استادیوم، یکی از صنایع دستی مردم قطر است. این استادیوم در شهر لوسیل قرار دارد؛ لوسیل شهری است که مخصوص برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ ساخته شده است. با یک خط متروی مستقیم از شهر دوحه، تماشاگران می‌توانند به استادیوم لوسیل بروند.

کدام بازی‌ها در استادیوم لوسیل برگزار می‌شوند؟

پنج بازی از مرحله گروهی در این استادیوم برگزار می‌شود. استادیوم لوسیل میزبان یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم و یک بازی از مرحله یک‌چهارم خواهد بود. علاوه بر این، یکی از بازی‌های نیمه‌نهایی و همچنین فینال مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در این ورزشگاه برگزار می‌شوند.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *