بالاخره بعد از چندین بار اعلام زمان سفر و متعاقب آن لغو سفر ریاست محترم جمهوری به استان کرمان، این سفر هم اکنون قطعی شده و آقای دکتر رئیسی به زودی وارد استان کرمان می شود. این که چرا استان کرمان به عنوان بزرگ ترین استان کشور، که با مشکلات عدیده ای هم در بخش های مختلف دست به گریبان است در ردیف آخرین سفرهای استانی جناب آقای رئیسی آن هم به مدت فقط یک روز قرار می گیرد در جای خود قابل بحث است اما به هر حال ، هم اکنون که این سفر قطعی گردیده قطع به یقین مسوولین محترم استان، پیش از ورود ایشان، اهم مسائل و مشکلات استان در بخش های مختلف و در شهرهای مختلف را گردآوری کرده تا به سمع و نظر رئیس دولت سیزدهم رسانده و از ایشان و کابینه وی برای حل و فصل آنها استمداد بطلبند.


بزرگترین استان کشور که 30 درصد از وسعت ایران اسلامی را به خود اختصاص داده علیرغم این که بهره ای از نفت و منابع نفتی کشور ندارد اما با این حال، کانون فرصت های بالقوه محسوب می شود و مردم این استان با تلاش و کوشش عرصه‌های مختلف دیگری را برای خلق ثروت ایجاد کرده و سالانه میلیون‌ها دلار ارز از مسیر تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله پسته، خرما و مواد معدنی از جمله مس و فولاد و صنایع وابسته و همچنین صنایع دستی از جمله فرش دستباف و نیز گردشگری ، عاید استان کرمان می‌شود به گونه ای که تنها در بخش پسته، استان کرمان از جمله استان‌هایی است که بیشترین عرصه باغی کشور را در اختیار دارد و باغ‌های گسترده پسته در دشت‌های کرمان، رفسنجان، انار، زرند، راور، سیرجان و شهربابک موجب شده است بخش عمده پسته کشور در استان کرمان تولید و هر سال، بیش از 1 میلیارد دلار ارز حاصل از تولید پسته، عاید کشور می شود.


همچنین استان کرمان بهشت معادن ایران لقب گرفته و ریشه دارترین فاکتور ارزآوری این استان، تولید مس است وغنی‌ترین و گسترده‌ترین ذخایر مس آسیا در کرمان و به ویژه منطقه سرچشمه قرار دارد که موجب شده است ایران جزو ۱۰ تولید کننده برتر مس در جهان باشد. متأسفانه با وجود درآمدهای بالای استان از مس و معادن سنگ آهن و … بیشترین انتفاع حاصله، در استان و در کشور صرف می شود و به عبارتی سرِ رفسنجان در کش و قوس های سیاسی برخی مسوولان، بی کلاه می ماند و یا به صورت قطره چکانی درآمدی ناچیزی از حقوق قانونی معادن نصیبش می شود.


در شهرستان رفسنجان، این موضوع ابعاد قابل تأمل تری دارد چرا که بعضا ما شاهد صرف هزینه های چند صد میلیاردی مس سرچشمه در خارج از استان و یا داخل استان اما غیر از شهر خودمان هستیم و بی تردید این یکی از موارد سوء استفاده از نجابت مردم پر تلاش این شهرستان می باشد.


نگاهی اجمالی به مشکلات شهرستان رفسنجان
در این میان شهرستان رفسنجان به دلیل 1- بیشترین سطح زیر کشت پسته استان با رقمی بالغ بر 86 هزار هکتار و 2- وجود معدن مس سرچشمه یکی از شهرهای کلیدی استان کرمان در بحث ارزآوری کشوری محسوب می شود و همین مسأله نگاه ویژه دولتمردان در رفع مسائل و مشکلات مربوطه را می طلبد اما کیست که نداند که این شهر هم اکنون با مسائل و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که یکی از مهم ترین این چالش ها که ارتباط مستقیم با تولید پسته به عنوان یکی از محصولات استراتژیک ارز آور دارد مسأله آب و کمبود آب در این شهرستان می باشد.


آب
به گفته کارشناسان برای تولید یک کیلوگرم پسته ۵ تا ۱۰ متر مکعب آب نیاز است و این در حالی است که متأسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی ها در شهرستان های رفسنجان و انار بارندگی ها از ۹۰ میلیمتر به ۷۵.۵ میلیمتر و حتی کمتر از آن کاهش یافته است. همچنین در شهرستان رفسنجان ۱۳۱ میلیون متر مکعب بیش از آنچه نیاز رفسنجان است آب از سفره های زیرزمینی برداشت می شود و این مصرف بی رویه برداشت آب از سال ۶۲ تا به حال منجر به افت سالانه ۶۴ سانتی متر از سفره های زیرزمینی شده است که همه این موارد دست به دست هم داده و وضعیت کشاورزی شهرستان های رفسنجان و انار را با مخاطره مواجه ساخته و باید این مهم از سوی ریاست محترم قوه مجریه در سفر به رفسنجان مورد توجه قرار گیرد.
در این خصوص، اعطای تسهیلات بدون بهره جهت تبدیل آبیاری سنتی و غرقابی به آبیاری قطره ای به عنوان یک راهکار پیشنهاد می گردد. همچنین اعطای مجوز انتقال آب از باغاتی که صرفه اقتصادی نداشته و از حیز انتفاع خارج شده اند درخواست بسیاری از باغداران و کشاورزان است.


در کنار آب کشاورزی که 95 درصد حجم مصرف را به خود اختصاص می دهد آب آشامیدنی هم که سهمی 3 درصدی در این میان دارد وضعیت مطلوبی ندارد. رفسنجان، کرمان و زرند سه شهرستانی هستند که به ترتیب بحرانی ترین شهرهای استان از نظر آب شرب محسوب می شوند. در شهرستان رفسنجان مردم برخی روستاها و مناطق شهرستان از جمله در منطقه نوق از وضعیت ناسالم آب در این مناطق رنج می برند و علاوه بر برخی قطعی های آب مجبورند به دلیل رنگ و طعم بسیار نامناسب آب، از جاهایی که وضع نسبتا بهتری دارند آب را به محل زندگی خود منتقل کنند.


یکی از راهکارهای پیشنهادی در این خصوص جهت خروج رفسنجان از بحران، استفاده از خط انتقال آب خلیج فارس به مس سرچشمه است که به طور جداگانه برای آب شرب باید صورت گیرد و این موضوع هم باید در سفر ریاست محترم جمهور مد نظر جدی قرار داده شود.


همچنین در شهرستان رفسنجان، میزان آرسنیک آب آشامیدنی به عنوان یک آلاینده سمی و خطرناک، بیش از 15 درصد حد مجاز اعلام شده است و اگر چه تاکنون کارهایی در بحث راه اندازی تصفیه خانه آب صورت گرفته اما باید به این کار سرعت بخشید و با اختصاص اعتبار مورد نیاز، این مشکل حیاتی مردم را در این بخش مرتفع نمود.


اشتغال
یکی دیگر از مشکلات جدی شهرستان رفسنجان بیکاری می باشد. البته معضل بیکاری در رفسنجان به دلیل اینکه سرمایه لازم برای توسعه و کارآفرینی در شهرستان وجود دارد و همچنین به دلیل ظرفیت بالای صنعت و معدن و وجود مجتمع مس سرچشمه در 45 کیلومتری رفسنجان قابل حل است و مسئولین اجرایی کشور در سفر به استان کرمان نباید این موضوع را نادیده بگیرند. بدیهی است مجتمع مس سرچشمه که آلایندگی آن در بحث منابع آب و خاک و محیط زیست، همیشه بیشترین خسارت ها را همیشه متوجه شهرستان رفسنجان نموده نگاه ویژه به ۱۵ هزار نفر متقاضی کار در این شهرستان و جدیت در به کار گیری آنها کمترین کار ممکن در جهت رفع خسارت های مذکور می باشد. همچنین نگاه ویژه به ایجاد صنایع پایین دستی مس و جلوگیری از خام فروشی یکی از راههای ایجاد اشتغال و کارآفرینی می باشد.


شاید در همین جا بد نباشد که به اشغال فرصت های شغلی بسیار زیادی توسط اتباع بیگانه در این شهر اشاره نماییم که بیانگر تعدد بسیار زیاد این افراد در این شهر می باشد. موضوع اشغال فرصت های شغلی و جذب بسیاری از یارانه های مربوط به مردم رفسنجان از سوی این افراد به یک طرف، ایجاد مشکلاتی از قبیل برخی ناامنی ها و شرارت ها توسط عده ای از این افراد که بعضا حکم اتباع غیر مجاز را هم دارند به یک طرف که آخرین آن قتل عام ده انسان بی گناه توسط یکی از این افراد بود که چند روز پیش در بهرمان رفسنجان رخ داد که این موضوع لزوم ساماندهی اتباع غیر مجاز در این شهرستان را مضاعف می نماید.


راه
شهرستان رفسنجان در حوزه راههای مواصلاتی هم با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. محور رفسنجان به زرند معروف به جاده داوران در رفسنجان از محورهای حادثه خیز است و سالانه تصادفات فوتی و جرحی زیادی در آن رخ می دهد. اگر چه اخیراً با تلاش نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان برای دوبانده سازی این جاده اختصاص یافته اما قطعا برای تکمیل کار نیازمند توجه جدی دولت محترم می باشد.


جاده نوق هم یکی دیگر از محورهای پر تردد و حادثه ساز شهرستان رفسنجان می باشد که با جذب اعتبار ۱۱ میلیارد تومان طی ۲ سال اخیر حدود ۳۰ کیلومتر از این جاده زیرسازی شده و با انجام نقشه‌ برداری برای ادامه کار، در فاز بعدی نیازمند تأمین بودجه می باشد.


همچنین در راستای توسعه صنعت گردشگری، و با توجه به فراهم بودن زیرساخت هایی همچون فرودگاه، احداث جاده رفسنجان- میمند که بیش از ده سال از تصویب آن گذشته در این زمینه مورد توجه می باشد.


احداث کمربندی شرقی رفسنجان نیز با توجه به این که هم اکنون تانکرهای حمل مواد قابل اشتعال از جمله بنزین و گازوییل و … از داخل شهر رفسنجان و بویژه از کنار بیمارستان این شهر عبور می کند از مهمات این حوزه می باشد.


دیگر حوزه ها
آن چه گفته شد تنها بخشی از مشکلاتی است که شهرستان رفسنجان با آنها در حوزه های مذکور دست و پنجه نرم می کند و قطعا مشکلاتی دیگری نیز در بخش های دیگر از جمله بهداشت و درمان و … وجود دارد که قطع به یقین از سوی مسوولین شهرستان به سمع و نظر ایشان خواهد رسید. در بخش بهداشت و درمان، علاوه بر کمبود امکانات درمانی، فقدان مرکز شیمی درمانی برای بیماران صعب العلاج از ضروریات می باشد. ذکر این نکنه ضروری است که شاید اگر نبود وجود خیرین بزرگواری که همیشه به عنوان یک بازوی توانمند، خلأء برخی بی مهری ها و کم توجهی ها به این شهرستان را پر می کردند وضعیت رفسنجان به گونه ای دیگر بود اما متأسفانه همیشه از رفسنجان در محافل و مجالس بالادستی کشور به عنوان یک شهر برخوردار یاد شده و همین هم سبب شده که در تقسیم اعتبارات استانی، کمترین نگاه به رفسنجان شود. این در حالی است که مردم رفسنجان از گذشته های نه چندان دور، که تمکن مالی بهتری نسبت به الان داشتند در بحث کمک به جبهه ها، ساخت بیمارستان و درمانگاه و … یار و مددکار دولت و کشور بوده اند و روا نیست هم اکنون که با مشکلات معیشتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند مورد کم توجهی و یا بی توجهی قرار گیرند.


علاوه بر همه آن چه گفته شد بروز سیل ویرانگر اخیر را هم که خسارات بسیار زیاد در حوزه اماکن مسکونی و تجاری و زیرساخت ها وارد آورد هم باید مد نظر قرار گرفته شده و در تصمیم گیری های ریاست محترم جمهور جایی هم برای این قصه تلخ در نظر گرفته شود.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *