ضرورت اجرای برخی پروژه ها در شهرستان رفسنجان انکار ناپذیر است. به بیان دیگر، مسوولین اجرایی و نهادهای متولی ساخت و ساز و عمران و آبادانی هر شهر، باید برای پروژه های خود اولویت قائل شوند. در شهرستان رفسنجان برخی پروژه های کلید خورده و کلنگ زده هستند که  خوب هستند اما پروژه های ضروری تر از آنها هم هست  و به عبارتی نوبتی هم که باشد نوبت اجرای پروژه های بزرگ تر و حیاتی تر است.

احداث پارک جنگلی با وسعت ۱۲۰ هکتار و اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در ابتدای محور رفسنجان به سرچشمه که 21 اسفند سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شد یکی از این پروژه هاست. طرحی که گفته می شود آبیاری آن با احداث منبع سه هزار مترمکعبی آبیاری انجام خواهد شد. ضمن آنکه تأمین این آب از طریق روستای آلاچیق، سد سرچشمه و یک حلقه چاه خواهد بود.

 احداث این پارک جنگلی به نوبه خود خوب است اما سوال اینجاست که چقدر ضرورت دارد و آیا آمایش سرزمینی برای آن در شهری که با کمبود شدید آب مواجه بوده و این چالش، هر ساله بیشتر و بیشتر می شود دیده شده است. فراموش نکنیم که ما در شهری زندگی می کنیم که هر روز از سطح باغات سرسبز آن کاشته می شود و درختان پسته آن به دلیل بی آبی، راهی کوره های ذغال سوزی می شوند. به عبارتی ما در حال یک معاوضه پر از ضرر نابودی درختان مثمر به دلیل بی آبی در قبال کاشت درختانی بی ثمر هستیم که جای تأمل دارد.

اینجاست که باید گفت هستند پروژه های دیگری که می توان بر آنها « قید فوریت» زد و از آنها نتایج بسیار بهتری استحصال نمود.

پروژه فاضلاب شهری قطعا از جمله پروژه هایی است که در شهرستان رفسنجان دارای اولویت است. این پروژه نه یک پروژه کوچک بلکه بزرگ است که آغاز آن یک همت مردانه می طلبد. شاید رقمی که برای اجرای آن پیش بینی می شود، یعنی بیش از 700 میلیارد تومان کمی دلهره آور باشد اما باید کار را از یک جایی آغاز کرد. باید از تعدد پروژه های دیگر کم کرد و بر این کار بزرگ متمرکز شد و قطعا اگر اقناع افکار عمومی صورت بگیرد مردم هم به این کار راضی خواهند شد.

البته این کار بزرگ می تواند در قالب یک فراخوان عمومی گذاشته شود و از محل پیش فروش آب حاصل از اجرای پروژه ( که در دشت فوق بحرانی رفسنجان، حکم طلا را دارد) اقدام به جذب سرمایه گذار کرد و همچنین از شرکت مس که با ایجاد سد بر روی پر آب ترین حوزه آبریز شهرستان به بحران بی آبی رفسنجان به طور فزاینده ای دامن زده است به جبران مافات کمک گرفت و البته استفاده از تجربه دیگر شهرهایی که پروژه فاضلاب را اجرا نموده و یا در دست اجرا دارند نیز می تواند در این خصوص مفید باشد.

نکته پایانی این که سپردن اجرای این پروژه به شرکت های پیمانکار قوی در رفسنجان که هم اکنون در حال انجام پروژه های بزرگ ملی هستند می تواند در بحث اشتغالزایی هم کمک بسیار خوبی برای شهرستان باشد.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *