سال ۱۳۹۶، مستندسازان در دیدار با رهبر انقلاب‌اند؛ محسن مؤمنی‌شریف لب به تحسین از یکی از شهید آوینی می‌گشاید، اما رهبر انقلاب سخنانش را تصحیح می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی صدری‌نیا، کارگردان و مستندساز مجموعه مستند «غیررسمی» ماجرایی از دیدار سال 1396 مستندسازان با رهبر انقلاب و خاطره‌ای از مواجهه نادر طالب‌زاده با آیت الله خامنه ای را بیان کرد.

وی درباره آن دیدار توضیح داد: سال 1396 در دیدار جمعی از مستندسازان با رهبر انقلاب که در قالب دیدار پنج‌شنبه شب‌ها برگزار می‌شد، صحبت‌های مختلفی بین مستندسازان و رهبری رد و بدل شد. در همان جلسه، حضرت آقا 2 یا 3 مواجهه با حاج نادر طالب‌زاده داشتند.

یکی از این مواجهات در ابتدای جلسه رخ داد؛ جایی که زمان نماز مغرب فرارسیده بود و همه برای نماز آماده می‌شدند. حاج نادر به دلیل کسالتی که داشت، روی صندلی نشسته بود و میزی در برابرش قرار داشت تا روی آن نماز بخواند. وقتی آقا وارد جلسه شدند، شوخی با حاج نادر کردند و گفتند: «شما هم میزی شدید؟!» این شوخی و خنده در فیلم مستند «غیررسمی 2» هم قرار داده شده بود.

او اضافه کرد: مواجهه دیگر آقای خامنه ای با حاج نادر به داخل جلسه مربوط بود. آقای مؤمنی شریف (رئیس وقت حوزه هنری در سال 1396) صحبتی را مطرح کرد و گفت: «شکوفایی و گردهمایی مستندسازان انقلابی که امروز شاهدش هستیم، حاصل بذری است که شهید آوینی کاشت و اکنون ثمره آن را می‌بینیم.» ایشان در حین همین سخنان بودند که آقا به حرف‌هایش ورود کردند و با اشاره به آقای نادر طالب‌زاده فرمودند: «و همین طور آقای طالب‌زاده….»

به نظرم، این بیانات، تذکر و یادآوری از سوی رهبر انقلاب مبنی بر پاسداشت تلاش‌های حاج نادر طالب‌زاده در تمام این سال‌ها برای تقویت جریان مستند انقلابی بود.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره مهم‌ترین ویژگی نادر طالب‌زاده گفت: در همین چند ساعتی که از فوت حاج نادر گذشته است، در فضای مجازی می‌بینید که هرکدام از مستندسازان روایت و مواجهه خود از حاج نادر را بازگو می‌کنند و جالب اینجاست که همه‌شان به نیکی از او یاد می‌کنند. به نظر می‌رسد که آقای طالب‌زاده روحیه‌ای دارد که او را از بقیه مستندسازان متمایز کرده است. به نظرم ویژگی مهم او همین یاد خیری است که از او در صفحات مجازی مستندسازان می‌خوانیم. او آغوشی باز برای نسلی داشته است که همگی جوان‌ و هم‌سن و سال فرزندان او هستند.

وی اضافه کرد: برخی از ما به دلیل مشغله‌های کاری و فکری فرصت نمی‌کنیم که به فیلمسازان جوان‌تر رسیدگی کنیم و حرف‌هایش را بشنویم اما حاج نادر همیشه گوش شنوا برای نسل جوان داشت.

این مستندساز با اشاره به حمایت طالب‌زاده از فیلمسازان جوان گفت: ویژگی مهم دیگر او اعتباری بود که به کارهای خیلی از مستندسازان جوان و کار اولی داد. وقتی که او دبیر جشنواره عمار بود، آن‌چنان به مستندسازان جوان بها می‌داد که واقعا به ادامه این مسیر ترغیب می‌شدیم. امضای او پای لوح تقدیرنامه ما به کار ما اعتبار می‌داد. بنده معتقدم به واسطه این پشتیبانی و حمایتی که از مستندسازان جوان داشت، حق بزرگی به گردن همه این افراد دارد.

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *