افت شدید دما در دومین موج سرمازدگی طی سال جاری خسارت به کشاورزان کرمانی را تشدید کرد و بخش قابل توجهی از محصولات را از بین برد.

طی دو روز گذشته مردم استان کرمان با کاهش شدید دمای هوا مواجه شده‌اند به طوری که حداقل دمای منفی ۲ درجه در لاله زار و ۴ درجه در شهر کرمان، صفر درجه در شهربابک، منفی یک درجه در ساردوئیه ثبت شد. در بسیاری درگیر از مراکز اصلی کشاورزی کرمان دمای هوا به نزدیک صفر درجه رسید و این در حالیست که درجه دما در باغ‌ها و مزارع کمتر از ایستگاههای هواشناسی ثبت شده است.

این در حالیست که طی ایام نوروز موج نخست سرمازدگی ۵۰ درصد از محصول باغ‌های کرمان را از بین برد و ۷۰ درصد سرشاخه‌های درختان پسته نیز سیاه شد.

طی ایام نوروز موج نخست سرمازدگی ۵۰ درصد از محصول باغ‌های کرمان را از بین برد و ۷۰ درصد سرشاخه‌های درختان پسته نیز سیاه شد

در برخی از مزارع و شهرستان‌ها میزان خسارت به باغ‌ها از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد گزارش شد و عملاً در سال جاری بسیاری از کشاورزان هیچ منبع درآمدی ندارند.

حالا موج دوم سرما باقیمانده محصولات را نیز تحت تأثیر شدید قرار دارد و هر چند هنوز مسئولان جهاد کشاورزی شمال کرمان در خصوص میزان خسارت‌های شب گذشته ابراز نظر رسمی نکرده‌اند اما طبق گزارش‌های میدانی از کشاورزان خسارت‌ها به خصوص به باغ‌های گردو و بادام و سیاه ریشه‌ها در کرمان بسیار گسترده‌تر شده است.

محمد قربان پور یکی از کشاورزان لاله زار به می‌گوید: دیگر اثری از شکوفه‌ها گردو باقی نمانده است و حتی برگ‌های درختان نیز خشک شده است.

کشاورزان هیچ راهکاری برای مقابله با سرمازدگی ندارند

وی ادامه داد: هواشناسی از چند روز قبل هشدار لازم در خصوص سرمازدگی را صادر کرد اما ما نمی‌دانستیم چه باید انجام دهیم، بسیاری از مردم باغ‌ها را بیمه نکرده بودند چون هزینه بیمه زیاد بود و یا سال‌های قبل در بروکراسی اداری نتوانستند خسارت خود را دریافت کنند.

خزان کشاورزی در فصل بهار/ باغ ها و مزارع  کرمان یخ زد

وی افزود: بسیاری از باغ‌های گل محمدی نیز دچار سرمازدگی شده‌اند و محصول در سال جاری کاهش می‌یابد، هیچکس به ما نگفت برای جلوگیری از خسارت چه باید انجام دهیم فقط طبق تجربه اقدام به آبیاری کردیم که نتیجه‌ای هم نداشت.

حتی برگ‌های درختان ساردو هم ریخته است

عباس حسینی نیز از کشاورزان ساردوئیه است که می‌گوید: در بخش ساردو همه درختان دچار سرمازدگی شدید شده‌اند درختان چندین ساله میوه از بین رفته‌اند و حتی برگی بر روی درختان باقی نمانده است دقیقاً مثل اینکه فصل پاییز باشد.

وی افزود: مردم این منطقه هیچ منبع درآمدی به جز کشاورزی و دامداری ندارند که دامداران نیز اکثراً عشایر هستند و آنها هم دیگر علوفه‌ای برای خوراک دام در مراتع ندارند.

وی از مسئولان خواست فکری برای حل مشکل کشاورزان کنند در غیر این صورت کشاورزان مقروض می‌شوند.

وی افزود: هزینه‌های هنگفتی برای تأمین نهال، کود و سم پرداخت کردیم و حالا هیچ چیز نداریم.

برخی از باغ‌های پسته زرد ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند

وضعیت در باغ‌های پسته اما بسیار بدتر است حسین سلطانی یکی از پسته داران زرندی است که می‌گوید: یک کشاورز خرده پا که سه چهار هکتار باغ دارد تمام زندگی اش از تولید و فروش پسته می‌گذارد و به زحمت هزینه سالانه خانواده تأمین می‌شود اما زمین من ۸۰ درصد دچار سرمازدگی شده بود و بقیه محصول نیز شب گذشته از بین رفت.

وی افزود: تمام برگ‌ها و سرشاخه‌های سبز درختان از بین رفته و درختان در بهترین شرایط شاید در سال ۱۴۰۲ به ثمر بنشینند.

تمام برگ‌ها و سرشاخه‌های سبز درختان از بین رفته و درختان در بهترین شرایط شاید در سال ۱۴۰۲ به ثمر بنشینند

وی گفت: این در حالیست که هزینه سم و کود در سال جاری دو تا سه برابر شده بود و نمی‌دانیم جواب خانواده‌هایمان را چه بدهیم، هیچ راهکاری برای جلوگیری از سرمازدگی به ما پیشنهاد نشده بود برخی از کشاورزان اقدام به روشن کردن لاستیک کردند که به جز آلودگی هوا نتیجه‌ای نداشت.

نماینده مردم زرد و کوهبنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میزان خسارت‌های سرمازدگی به کشاورزان بسیار سنگین است و دولت باید راهکاری برای حل مشکل در نظر بگیرد.

۱۷۰۰ میلیارد خسارت به کشاورزی زرند وارد شد

عفت شریعتی افزود: استمهال وام‌های کشاورزی یکی از راهکارهاست اما این کار فقط کشاورزان را از بدهکاری نجات می‌دهد اما درمانی برای آنها نیست به همین دلیل باید فکری به حال خسارت دیده‌ها شود.

وی با اشاره به اینکه سرمازدگی طی سال‌های اخیر مکرراً روی می‌دهد افزود: بیمه باید خسارت‌های کشاورزان را در اسرع وقت رسیدگی و پرداخت کند و مجلس نیز پیگیری‌های لازم برای پرداخت کمک بلاعوض به کشاورزان انجام می‌دهد.

وی گفت: خسارت به پسته داران بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد باغ‌های کشاورزی است و ۳۷ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان خسارت سنگین دیده‌اند.

وی ادامه داد: ۱۷۰۰ میلیارد خسارت فقط به باغ‌های پسته وارد شده است و این جدا از خسارت به سایر محصولات کشاورزی است.

خطر سرمازدگی تا پایان هفته وجود دارد / ‏‬ هشدار داده بودیم

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سرمای هوا از شب گذشته در استان کرمان شروع شده و پیش بینی می‌کنیم تا انتهای هفته جاری نیز ادامه دارد.

وی بیشترین میزان سرما را در شمال و غرب استان دانست و گفت: خسارت‌های سرمازدگی در استان گسترده است و به کشاورزان و گلخانه دارها از قبل هشدارهای لازم داده شده و سطح هشدار نارنجی صادر شد.

وی گفت: در موج اول سرمازدگی نیز هشدارهای لازم از چند روز قبل صادر شده بود.

مسئولان فوراً برای جبران خسارت‌ها اقدام عملی کنند

محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: خسارت سرمازدگی به کشاورزان کرمانی در موج اول سرمازدگی ۱۲ هزار میلیارد تومان است و خسارت‌ها بسیار سنگین است.

وی عنوان کرد: پیگیری‌های زیادی برای رفع مشکلات کشاورزان انجام و جلسات زیادی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده است و انتظار داریم مسئولان برای حل مشکل و پرداخت خسارت کشاورزان اقدام فوری انجام دهند.

وی بیان کرد: ۱۶۰ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان‌های مختلف استان کرمان خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی دیده‌اند که فراوانی خسارات بالای ۷۰ درصد بسیار زیاد است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تنها خسارت‌ها به باغ‌های پسته نبوده است و باغ‌های درختان میوه نیز خسارت دیده‌اند ضمن اینکه باید در راستای استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای چاره اندیشی برای حل مشکلات کشاورزی استان کرمان چاره‌ای کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان زیر پوشش بیمه نیستند و این وضعیت بسیار نگران کننده است.

نقش مبهم مراکز تحقیقات کشاورزی برای رفع مشکلات مردم

یکی از گلایه‌های کشاورزان عدم ارائه راهکار از سوی مسئولان ذی‌ربط برای کاهش خسارت‌های سرمازدگی است و دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص تنها نظاره گر هستند، عدم تحقیق و ارائه کارهای دانش بنیان توسط مراکز تحقیقات کشاورزی که هزینه‌های هنگفتی نیز طی سال‌های اخیر بودجه گرفته‌اند و حقوق‌های گاه نجومی دریافت می‌کنند سوال برانگیز است و کشاورزان از مراکز تحقیقات کشاورزی انتظار دارند با توسعه اقدامات دانش بنیان فکری برای مقابله با تغییرات اقلیمی انجام دهند.

منبع: مهر

توسط AdminRaf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *